Stallrosen

Alla inlägg under november 2011

Av Kerstin - 9 november 2011 23:16

Nu har jag haft några underbara hästiga dagar, tiden har funnits och ett lugn hos mig. Underbart! Ryggen har krånglat, men några turer på Secret och den är som ny igen. Jag behöver verkligen ridningen för att må bra både fysiskt och psykiskt.

Barnen förslog en ridtur idag, det hör inte till vanligheterna. Oftast är det jag som frågar, de tackar visserligen sällan nej, men vi har diskuterat lite hemma om det här med att själv ta initiativet. De hjälper mig massor i stallet, mockar utan att jag behöver säga, fodrar, hjälper till vid in och utsläpp, borstar hästarna, myser med dem, men som sagt, föreslå en ridtur...Mycket sällan... Varför?? Jag tvivalr ju inte på att det finns ett intresse och när de rider har de ju jätte kul. Så varför?? Sprang på en kompis här om veckan som sa ungefär samma sak, kanske är det för att det är så enkelt för dem, eftersom vi har det egentliga intresset, eller har vi bara skämt bort dem?! Fast ser dem inte som direkt bortskämda när de glatt hjälper till med grovjobbet... Nåväl, idag skulle det minsann ridas. Prins och Zabina... Zabina och jag hade ett tjejsamtal och vi bestämde oss för att dra ner på snacksen... Snart passar inte dem bomlösa sadeln på henne...   Och jag tycker nog att mina ridbyxor stramade lite nu... Prins har nog ätit någon turbo mat, när hans lilla medryttare red här omdagen så knatade han på så grannen fick bromsa honom hela tiden och idag var de låååångt före oss...

 

Se så han traskar på..

 

Och här kommer vi!

 

Hmmm, ser ut som om någon försöker sno mitt troll....

 

Kom till mamma istället...   Vackrast!!

När jag lite senare på kvällen lade mig ner för att sova en stund innan nattjobbet så började jag fundera på hur mycket man går egentligen... Jag går HELA dagarna, tycker jag. Kliver upp på morgonen, går ut och fodrar, släpper ut, går ut en längre promenad med hundarna, fixar stallet, går ner med mat mm åt dem, går omkring inne och dammsuger, häger tvätt, plockar mm, går ute igen efter mellis med barnen, går en kortis med hundarna, går med mat åt hästarna, hämtar från hagar, går med barnen när de rider, går, går, går.... Hur mycket går ni?? Den här tiden på året tycker jag är värst. Under den lite kallar tiden har de fri tillgång på foder, men inte nu innan det frysit i backen. Ett evigt passande och gående... Jobbar jag på det så går jag ju en hel del där också.    Inte för att det skadar, men ibland förstår jag att fötterna känns som bly.

På hemvägen från uteritten idag så kom timmerbilen, han som kör jobbar med all sannolikhet på ackord, eller så finns det ingen broms på just hans bil... Och trots 2 barn på 2 ponnyer, så bromsade han inte! Vi var ca 2 meter från en liten avfart, så hade han bromsat så hade vi kunnat gå in där, istället så kanske han lättade lite på gasen, men lik förbannat så dundrade han på framåt. Prins är ju en klippa och traskade oberört vidare, men fröken Zabina blev lite orolig och inte var det till någon hjälp att killarna sprang som rädda små harar i hagen bakom bilen... Hur tänker man när man bara dunkar förbi med ett stort skramlande fordon??? Är det för mycket begärt att bromsa så man hinner in på en avfart?? Blir så trött på idioter!

Ha en toppen dag!

Skriver

Kerstin

Av Kerstin - 9 november 2011 08:48

Hade som dagt en händelserik dag igår och fortsättningen kommer här...

Walle, Walle, Walle...... Han är liksom en liten "urhäst".... Både i sitt beteende i hagen och i sitt utseende.

 

Detta är tacken för att man stod och borstade honom innan hagutsläpp...

Igår när jag skulle kratsa hovarna på honom så fick han helt plötsligt för sig att höger bakben tillhörde honom helt och hållet och att om jag så mycket som petade på det så kunde han minsan göra riktigt fina kosparkar. Nu är ju jag både lätt rödhårig OCH halv finne, det måste ju han missat totalt!! Eftersom jag inte hade minsta lilla lust att varken bli sparkad eller ge upp så hämtade jag en bambukäpp, fyllde en gammal strumpa med lite hö och tejpade fast den på käppen.... Sedan stod jag i tryggt förvar framme vid manken och kliade honom medan käppen klappade honom på benet. Jösses vad irriterad han blev på mig... Men han visade ju även fint anlag för tramp så...   Efter att ha tramsat på ett tag så insåg han att bakbenet tillhörde mig lika mycket så efter en stor suck och lite tugg samt sänkt huvud så blev även den hoven kratsad utan problem..

Men för att återgå till hagen.. Man hör och läser om hur hästarna gör i det vilda, men handen på hjärtat, hur ofta ser man det egentligen?! Ja de stryker öronen eller hyttar med ett bakben, föl tuggar och andra små saker. Men Walle bjuder på lite mer.. När han vill in i flocken, fram till hötussen så smyger han fint in efter att ha visat alla tecken på undergivenhet osv. Väl inne i gruppen så flyttar han så himla fint på alla andra som står för nära "hans" kille (Sullivan alltså). När han flyttar dem så går han lite sidpass, kan ev knuffa till dem något om det behövs, så står han där så lugnt och nöjt. Han har fler sådan där saker för sig, han är faktiskt riktigt rolig att stå och studera.

Här är en liten bildserie på hur han flörtar med Sullivan....

     

"Jag älskar dig, du är bara min!"

 

  

Tja, hände säkert många fler roliga saker, som jag inte kommer på just nu...

Skriver

Kerstin


Av Kerstin - 8 november 2011 22:15

Idag har varit en händelserik dag, men jag får skriva om det i morgon, är lite trött nu faktiskt.

Men jag kan i alla fall berätt att min ridtur på Tant Röd idag var den bästa på väldigt länge. Inga stop, inga tokigheter, bara framåt och vi hade komunikation!! Prövade sadeln jag lånade hm på henne och den låg bra. Jag tog fårskinnspaden under när jag red och jag vet inte kom det var den som sedan gjorde att sadeln lite nära manken ändå. Hur som helst kändes sadeln lite för liten och jag kom inte ner i den, vilket även gjorde att hon kändes ÄNNU mer överbyggd... Ev skulle en storlek större kunna vara något... Kan vara värt att pröva, fast det var ju en gammal hoppsadel, men för tillfället så blir det ju mest skogen så... Red lite annorlunda idag när vi var ute. Höll handen nere vid manken vilket gjorde att jag kom lite fram med axlarna och lättade lite i sadeln. Vet inte om det var det som gjorde henne lugnare, kan ju vara värt att pröva igen.

Zabina var på hugget idag så jag jobbade henne lite på lång tygel efter vägen, men bara i skritt, lite skolor och så bjöd hon på lite tramt. Underbar ponny, så mycket power, man har verkligen suget och bjudningen, men ändå så har man "inget" i handen. Tänk att få rida en sådan lite, eller stor pärla.  

Kidzen har spel och tv paus den härveckan så de är ute och i stallet och fixar och donar. Idag hittade jag dem i Prins box, de hade fullt upp med att snygga till honom. 


 

Inte så sätt när de ser ut så här efter en dag i hagen...

Prövade fota i eftermiddagens mörker...

   

Barn i träd...

 

Dexter

  

Och några bilder på fullmånen..

   

 

Spooky...

 

Vackert rött åt andra hållet...

Sov så gott!

Skriver

Kerstin

Av Kerstin - 8 november 2011 09:09

Vi har snart 10 grader varmt i skuggan.... Är det verkligen november?! Jag klagar verkligen inte. Tänk att kunna ha hästarna ute på natten utan täcken i NOVEMBER!!! Det enda jag inte gillar är att det även finns stickiga äckliga småkryp också.. Knott och fästingar, bara någon dag sedan jag plockade en på Dexter... Tja det var nog allt för just nu ialla fall.

Ha en UNDERBAR dag i värmen!!

Skriver

Kerstin

Av Kerstin - 7 november 2011 19:54

I förmiddags efter jag gått med hundarna så dök grannen upp med sin son. De kom bara förbi för att borsta lite på hästarna och visst fick de göra det.    Alla pojkar var inne så medan jag släppte ut de "riktiga" killarna så fick sig Walle och Prins varsin ordentlig genom borstning. Walle stod som ett ljus medans den lille killen traskade runt honom och borstade lite ben och mage, han hade full koll på honom och rörde sig inte en cm under tiden. Prins stod som vanligt som ett ljus och fick sedan på sig westersadeln och tog med sig den lilla killen på en skrittur. Jag tog med mig Walle och följde med. Walle tycket det var skoj att gå på utflykt med Prins. Sedan stannade vi vid damerna och släppte ut Walle där.

På eftermiddagen prövade jag bland annat ut lite utrustning till Sullivan, dax att börja lite mer med honom också. Han kunde ha Lukas gamla träns!! Visserligen fick jag spänna ut det en massa hål, men det är ju kul att det får hänga med ett tag till. När det gäller sadlar så verkar både Prins sadel och Jacson sadeln ligga ok på honom, svårt att veta exakt när jag bara prövat när han står still på gången. Alla hästarna har fått en del av mig i dag och jag känner mig nöjd. Även om det inte blir långa pass med varje pålle så gör jag det som måste med varje häst. En kanske bara behöver borstas av, medan någon fick sig en promenad och en eller två fick sig en ridtur i skogen. Passade även på att smörja 2 av tränsen när jag ändå var i farten. vet inte... Usch vad velig jag är...

Prövade även sadeln som jag lånade hem, som hastigast på Walle, men tyckte den var för stor. Det var en 17", annars så tyckte jag den var för trång fram. Ska pröva den på Secret också. Men jag

Hundarna fick sig 2 kortare turer, tiden räcker inte riktigt till alla dagar.   

Vad har ni gjort idag då??

Undrar

Kerstin

Av Kerstin - 6 november 2011 20:58

Både Curre och Sullivan har varit riktigt risiga i sina magar. Antagligast tål de inte gräset när det varit kallt på natten. Nu har de fått stå inne en timme extra på morgonen och fått hö inne på morgonen och även ute som vanligt, detta har gjort att magarna stabiliserat sig på några dagar. I vinter då de kommer att gå ute dygnet runt så kommer de att få torrhö till natten samt att de har halm i utestallet/vindskyddet så jag hoppas de klarar sig. Annars får jag väl utöka torrhö givan. Nu är de i alla fall ok och jag bestämde mig för att "sanera" svansarna och bakbenen på dem. Ställde ut Sullivan på gången och tog en hink med vatten, doppade ner svansen och så fortsatte vi med benen. Åhhh fina lilla Sullivan, stod som ett ljus och lät mig hålla på, trots att han inte helt uppskattade att ha svansen i en hink med vatten. Curre har varit med förr så där är det inga problem, han står som ett ljus han med.    Därefter blev det mys. Curre är helt underbar. Lade upp huvudet på min axel och bara myser, jag kliar bakom, i och runt öronen och han sluter öronen och njuter. Är så glad att jag har så underbara små killar!   

Curre tror jag tyvärr kommer att bli för "tuff" för små barn. Han är VÄLDIGT mycket hingst om man ger honom tillfälle. Räcker med att en dam vänder rumpan till så blir han STARK!! Men vi får se, kanske kan man hålla det under kontroll, annars får jag ta ställning till om han ska kastreras, säljas eller "bara" köras/hanteras av vuxen. Inte för att jag någonsin kommer att släppa barnen ensam med någon av killarna, men ni förstår. Kan ju hända saker när han rids även om man är med. Sullivan har en mycket mjukare sida. Han kan gå med ston i hagen och betäcka så, flörtar och kollar av läget innan han "kliver på". Curre däremot går till ATTACK!! Inga krussiduller här inte, få jobbet gjort och det snabbt. Vet inte om just detta beteende går att ändra på. Någon mer hingst van där ute som vet???

 

Mina  :an!!

Erika frågade hur det gick i ridhuset med Zabina nu i veckan. Tur du har ordning på mig. Jodå, det gick sådär. Lastingen gick kalasbra, transporten dit bra, urlastning mm bra. Vi skulle låna Fridas sadel eftersom vi bara har 14" sadlar och det blir lite litet för Frida. Sadeln låg inte riktigt bra, kom inte ner riktigt, men inte så mycket att det skulle störa ett ridpass tycket jag. Så blev det naturligtvis inte. Zabina stod emot och ville inte mycket. Jag till och med funderade om hon var halt, kanske markerade hon lite. Låst i ryggen... Hmm, skrittades av och sadlades av.. Inte konstigt att hon inte ville gå. Hon var VÄLDIGT ruggig på stora fält på bägge sidorna. Dagen efter syntes inga som helst symptomer av det jag såg i ridhuset och inget sedan dess heller. Så jag får utgå ifrån att det var sadeln som spökade. Vi ska ta en tur till ridhuset snart igen och då med våran sadel så får vi se hur det går.

Var och snabb kollade på lite ponnyhopp tävlingar i lördags, skulle hämta en sadel jag ska prova och de skulle dit så det blev ju bra för mig. Åhh vad roligt det ser ut. Vill också tävla...

Hoppas ni haft en bra helg!

Skriver

Kerstin

Av Kerstin - 6 november 2011 17:25

Läste just på Hippson!! Lider med Eric Lamazez och alla i hans team.

Sänder er en tanke!

 

Kerstin


Av Kerstin - 5 november 2011 10:08

Tycker det här var ett bra inlägg. Hur ser ni på det hela?? Är vi snobbar eller är vi bara lyckliga människor??VArför har det blivit så mycket snack om snobberi?

Ser mest mig själv som en skitig, trött, men ganska lycklig människa efter att ha fått tillbringat min tid med hästarna. Ang deras utrustning så är den funktionsduglig, kanske hänger det lite för mycket saker i sadelkammaren  , men jag tröstar mig med att det mesta är köpt för små slantar och oftast så var det något jag iaf trodde jag behövde...    Men i slut ändan handlar det om hur man är som person och vilken attityd man har till sig själv och till sin omgivning. Avundsjuka ligger säkert till grunden för många tankar, tyvärr inte de fina tankarna.

Nu ska jag åka iväg och låna hem en sadel, som förhoppningsvis passar Walle så grannen kan börja rida honom lite.

Ha en toppen dag!

Skriver

Kerstin


Presentation


Livet går i vågor, upp ibland, ner ibland, men även i de brantaste nedförsbackarna så finns det någon liten sak som händer till det positiva. Det är just de sakerna jag ska försöka förmedla, de underbara sakerna som händer runt mig och får mig att må bra.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4 5 6
7 8 9 10
11
12 13
14 15 16 17
18
19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Länkar

Översätt bloggen

Blogglovin

bloglovin

Skapa flashcards