Stallrosen

Direktlänk till inlägg 16 november 2011

Svart eller vitt...

Av Kerstin - 16 november 2011 12:00

Varför måste allting vara i svart eller vitt? Bett tog jag ju upp lite igår, "vanliga bett" ok, inget annat. Men varför??? Varför kan man inte acceptera att det faktiskt finns personer som av någon anledning till exempel betslar upp sin häst på en uteritt för att inga olyckor ska hända, varför är det så fel?? 

Barfota, absolut om det funkar. ALLA kan gå barfota hävdar endel och har sina pållar barfota trots ömma sulor, de ska bara vänjas in.. Ok, kanske gör vissa hästar det, men inte alla. Varför måste man hävda att ALLA kan gå barfota, varför kan man inte acceptera att vissa hästar kanske bör ha skor för att slippa gå och ha ont av grus mm.

Hästar ska gå i flock, visst håller jag med om helt och fullt, MEN jag vet också att det finns hästar som faktiskt mår bättre av att gå ensamma, OM man inte kan hitta någon häst som är på samma nivå som den. Jag har själv haft en sådan häst. 

Hjälptyglar, lyssna på namnet, säg det långsamt.. H.J.Ä.L.P tyglar, de kan vara till hjälp för att få hästen att hitta en bättre form, så att ryttaren i sin tur får känna hur det ska kännas (och nu menar jag inte bara att hästen ska kröka på nacken). Om detta sker under ordnade omständigheter och med hjälp av en erfaren person så kan det ge så otroligt mycket tillbaka för både häst och ryttare. Att sedan häst och ryttare måset stärka sig båda för att alltid hamna i en balanserad form och ridning är ju självklart, men det är en HJÄLP på vägen och med det menar jag inte att det ska användas dagligen. 

Täcke eller inte täcke, lösdrift eller inte.. Allt kan diskuteras, men vad är rätt och vad är fel?! Vem bestämmer det? Varför inte acceptera att vi alla gör så gott vi kan och många av oss kan faktiskt häst, fast vi inte tycker lika.  Alla hästar är individer, alla hästägare är individer, inget är bara svart eller vitt. Hela vår värld har en gråzon, på gott och ont... Så ser er omkring, gör er egen bedömning, men våga väga in helheten, inte bara din personliga åsikt. Men om vi är villiga att lära och se oss omkring så kan vi precis som jag skrev igår, göra världen lite bättre för hästarna. 

Näst inlägg kommer nog att handla om sekter...

Skriver

Kerstin

 
 
Anna

Anna

16 november 2011 13:32

Amen till det!!! Väldigt bra skrivet:) Varför MÅSTE alla hästar kunna ditt & datt? Alla människor kan ju inte!! Se till individen istället:D

Mvh Anna & Tabasco:)

http://www.anaby.bloggplatsen.se

 
Malin

Malin

16 november 2011 14:24

Åter igen så håller jag med om allt du skriver :)

http://mallatrasbralla. Bl

 
Ingen bild

Nina

16 november 2011 17:06

Åh, jag älskar din ödmjukhet och din vidsynthet! Du är en mycket klok kvinna :o)

 
Angelica

Angelica

16 november 2011 17:29

Precis!

http://goldcot.blogg.se

 
Ingen bild

Kattis

16 november 2011 17:48

Måste instämma i det Du skriver. Tyvärr har allt blivit så förbenat märkvädigt med o ha häst el hund el vad dt nu är. Man måste göra sig el så annars e man ingen bra ägare. Man får absolut aldrig lägga en hand på djuret, inge bra ägare sen om hästen håller på o fullständigt kliva över en så finnns det andra metoder, helleluja! Jag är så klart ironisk. Man ska inte slå djur men ibland behövs det en ordentlig tillsägelse :)

Kerstin

16 november 2011 20:42

Naturligtvis förstår jag att du inte menar att man ska slå sina djur, men kolla ut i hagen och kolla hur de uppfostrar varandra... ;) Är ju inte märkvärdigare att ha häst nu än det var för 20 år sedan, men hos många verkar det så... Varför göra det så komplicerat?!

 
Ingen bild

Jennifer

16 november 2011 20:20

Vill bara nämna en sak ang det du skrev om att gå barfota: alla hästar har i grunden ända från tidernas begynnelse gått barfota och alla hästar ska kunna det. Det finns INGEN häst som inte kan gå barfota om den har en frisk hov. Enda anledningen till att en häst ömmar och vi människor anser att den behöver skos är av vår egen lathet. Hade hästen haft friska hovar och med det menar jag strålen så finns det återigen INGEN anledning att sko en häst av den anledningen. Detta finns det dokumenterad forskning på och det näms i flera böcker samt artiklar om hoven pch dess skötsel. Dessutom är det tyvärr så att nästan alla våra hästar i dagens läge har strålröta och det är alltså därför dom ömmar, beroende på hur mycket eller lite dom har.

Kerstin

16 november 2011 20:52

Har alla mina barfota, har haft barfota verkare här, har läst massor om hovar, varit på föreläsningar om barfota verkning, men ändå kan jag inte håll med om att alla kan gå barfota. Trots friska hovar så finns det hästar som inte klarar det. Senast idag så pratade jag och hovis om det och vi var överens om att aveln är en bov i allt, man glömmer titta på hästarnas hovkvalité. Jag har seriösa vänner som verkligen gjort allt som står i deras makt och efter konstens alla regler, men det GÅR inte att ha hästarna barfota. Så får hästarna på sig skor och går som en dröm, blir pigga, glada och mår toppen. Men det här är mina erfarenheter, som jag har samlat på mig under mina år som hästägare. Så jag kan tyvärr inte hålla med om att ALLA hästar kan gå barfota, lika lite som jag kan hålla med om att alla kan ridas på "vanliga" bett. :)

 
Camilla- Tävla om tre plagg ifrån Mountain Horse

Camilla- Tävla om tre plagg ifrån Mountain Horse

16 november 2011 21:15

Återigen ett fantastiskt inlägg!! Du är på G nu. Ang "Jennifer" ovan så ja, hästar i tidernas begynnelse gick barfota men i de tiderna hade inte människan börjat lägga sig i aveln. Nu för tiden har vi det och vi har påverkat hovarnas kvalitet på många hästar, inte alla men många.

http://camillahastskotare.blogg.se

 
Jenny

Jenny

16 november 2011 21:18

Jag tror faktiskt folk är lata när de tänker, gråzoner är liksom för jobbigt och då är allt antingen bra eller dåligt, oavsett kontenta. Det enda bett jag aldrig skulle använda på någon häst är pessoabett, eftersom det inte funkar på ett bra sätt oavsett häst och ryttare. Alla andra bett är OK så länge hästen tycker det är OK.

http://islandstokan.bloggplatsen.se

 
Erika

Erika

16 november 2011 22:26

Ja, allt kan ju diskuteras. :P
Och folk älskar ju att diskutera.

Men bättre o accpetera att vissa hästar behöver skor, andra inte m.m :)

http://eriikapettersson.blogg.se

 
Malin

Malin

17 november 2011 08:33

Du är bra du:) Saknar faktiskt våra lektioner!!!
Jag har oxå varit på barfota föreläsningar där allt låter så underbart men min häst kunde inte gå barfota. Han fick gå barfota på sitt sommarlov om hagen tillät det.

http://leiaskrypin.bloggplatsen.se

Kerstin

17 november 2011 08:58

Åhh vad gullig du är! :) Har haft olika barfotaverkare på mina pållar, men då har hovarna blivit sämre än när en vanlig hovis haft dem, skumt?! Dagens hästar är ju betydligt tyngre än urhästarna, samt att en tamhäst inte kan välja vart de ska gå på samma sätt som en vildhäst. Tycker inte det är minsta konstigt att inte alla kan gå barfota.

 
Ingen bild

Jennifer

17 november 2011 13:08

Blö! Hade skrivit ett jättelångt inlägg men så fick jag felmeddelande så internet stängde ner och allt gick förlorat och nu orkar jag inte skriva om allt igen, men jag vill ändå visa er hur en frisk stråle ska se ut: http://prancing.blogg.se/images/2011/frisk-strle_159305445.jpg

och sen ställa frågan om du någonsin har sett en häst med en sådan stråle som har ömmat?

Sen rekommenderar jag alla att läsa denna tjejens inlägg om strålen och hovens funktion så kanske jag fått er alla sedan att tänka efter lite och kanske rent ut sagt ändrat tanke om detta.
Här är hennes inlägg: http://prancing.blogg.se/2011/july/stralrota.html

Kerstin

17 november 2011 21:01

Ähh så attans typiskt, när man skriver långa inlägg!!
Kan erkänna att det är sällan eller kanske aldrig man ser en frisk hov, men jag tror ändå att vi tyvärr avlat sönder lite på hästarna, bla hovarna. När man sedan sätter upp en ryttare som kanske är tvingad att rida mkt på grus/asfalt eller annat underlag som sliter så kan det vara nödvändigt med skor, tyvärr kan jag tycka, men accepterar att det är så. :)

 
Marie

Marie

17 november 2011 14:31

Jag kan säga att vi har flera som inte klarar att gå barfota! Så är det bara men vissa klarar det finfint :)
Sv: Tror nog du får förklara detta med "diagonala bakbenet" för henne jag fattar inget!

http://stallbrannebo.blogg.se

 
Ingen bild

Malin

17 november 2011 15:56

Ja du vet ju vad jag har sagt om mitt sto Kerstin.
När jag fick henne så va hon barfota verkad, hade hov bölder stup i kvarten å mådde skit, va inte speciellt rolig å rida.
Sen lät jag hon gå barfota men verkad på " vanligt vis" lite bättre men ändå inte bra.
Så efter ca 5 år barfota så bestämmde jag att sätta på henne skor......å jag säger bara WoooW vilken häst jag har, hon travar, hon är framåt, vill jobba å är en helt annan häst, förut ville hon inte trava, va mer som nån stötig tölt.
Nä alla hästar är inte gjord för att gå barfota, men det är min uppfattning :)

Kerstin

17 november 2011 20:46

Hade bland annat dig i baktanken när jag skrev. :)

 
Carina Slättmans

Carina Slättmans

17 november 2011 16:25

Ett otroligt bra inlägg Kerstin! Kanon! Håller med fullständigt!

Kram från Carina

http://stallslattman.bloggplatsen.se

Kerstin

17 november 2011 22:08

Tack! :) Vet ju att du är en öppen person, som vågar se, ta in och utvärdera.

 
Ingen bild

Nina

17 november 2011 17:14

Intressant diskussion :)

Själv är jag sådan att jag helst vill ha mina hästar barfota om det går. Jag tror att det är nyttigast både för hoven och hela hästen.
Men tyvärr är mina erfarenheter att alla hästar inte mår bra av det.

Jag hade ett sto som jag vid flera tillfällen försökte att vänja av med skorna. Jag tog bort skorna inför vintern, lät henne få en längre viloperiod och satte sedan igång henne försiktigt. Så länge det var snö eller vi red på gräs eller asfalt, så gick det jättebra. Men när vi kom till terräng som var stenig så märkte man tydligt att hon ömmade. Så det fick bli framskor på henne. Bakskor klarade hon sig utan.
Det här var ett äldre sto, som "alltid" hade haft skor. Kanske är det lättare att få en unghäst oöm i fötterna, om man aldrig introducerar skor på den?

Men vi har ju förutom ömhetsaspekten, ytterligare en orsak till att hästar skos och det är ju att hoven slits mycket om man rider på vissa underlag. Då måste man sko hästen för att den inte ska bli nersliten.

Till Jennifer vill jag säga att jag faktiskt aldrig har sett en frisk hov, om den ska se ut som den gör på din bildlänk. Det är ju väldigt tragiskt......Tragiskt är ju i så fall också att jag aldrig fått höra av någon hovslagare att mina hästars hovar är sjuka, för det är de definitivt, om det är som i ditt länkade inlägg de ska se ut resp. inte ska se ut......Vad gör man för att inte få sjuka strålar? Mina hästar går på lösdrift i stora hagar, ingen lera förutom vid grindarna, inga smutsiga bäddar och ÄNDÅ är strålarna inte som på den friska bilden. Jag har både föl och unghästar, de ser inte ut som på bilden.

Hur är det för er andra? Hur ofta ser ni friska strålar som ser ut som på bilden?

Kerstin

17 november 2011 22:07

Är inte hovar som fötter, kan se och vara olika?! Men jag kan hålla med om att det inte hör till vanligheten att man ser en så "torr och fin" hov. Men vad beror då det på?? Eftersom inte ens barfota hästar verkar ha det?? Beror det på vad vi stoppar i dem, avel eller vad??

 
Anna

Anna

17 november 2011 22:30

Om jag går till min egen häst så har han tidigare gått oskodd större delen av året förutom vintertid då det krävs brodd här i norr. Det senaste halvåret har jag ridit ut otroligt mycket mer än vad jag gjort tidigare och pga av det har hovarna nöts mer..så nu kan jag INTE ha honom oskodd längre. Dock är han INTE öm utan funkar väldigt bra på i princip alla underlag om det inte är väldigt stora stenar...men det hjälps inte när hovarna nöts för mycket....Ska tillägga att jag har en stor och tung häst. Så visst spelar aveln in!!!

Det är väl helt enkelt så att vissa hästar kan gå barfota och andra inte av olika orsaker!! Vi människor är ju inte heller lika varandra i alla situationer så varför skulle alla hästar vara lika???

Svar:Precis!! Har sett folk göra det på en video på youtube med gott resultat..fast med en VÄLDIGT dyr spikmatta;) Tror nog att min för 39 kr duger minst lika bra:D

Visst är det så!! Vissa kan bara en del saker precis som en del människor;) Hi hi!!

Mvh Anna & Tabasco:)

http://www.anaby.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Jennifer

18 november 2011 07:26

Nina! Visst är det mycket mycket mycket ovanligt att man ser en frisk hov, men anledningen till att de hästar som inte kan gå oskodda, är nästan alltid pga svamp eller röta och det finns faktiskt metoder för att få bort det.

Det många gör fel och det ser jag också när jag läser allas inlägg ovan är att de tar bort skorna och sen tror det att hästen ska vänjas in på underlaget under en viss period. Och detta är tyvärr fel. Det funkar inte på det sättet. Du kan aldrig vänja in en häst att gå på ett hårt och buckligt och obekvämt underlag om den har ont av exempelvis röta. Du måste behandla rötan innan, under och ja, faktiskt hela tiden.. det tar tid och hästen kommer vara öm/halt i början och säkert under en längre period eftersom att det tar en stund innan rötan/svampen försvinner, men sen när den väl har gjort det så kommer din häst inte längre att ömma på dessa underlag. Dessutom hjälper läkningen till att hästen får trampa på sina trampdynor så blodet cirkulerar.- Det hjälper läkningen.

Jag har gjort så att jag har "diskat" mina hästars fötter med äppelcidervinäger varje dag, och helst flera ggr per dag, samt att jag hällt lite extra på vardera stråle. Det "fräter" bort svampen/rötan och du kommer se skillnad relativt fort. Har hästen däremot mycket röta så finns ett grymt men väldigt starkt och tyvärr cancerframkallande medel som man måste vara väldigt försiktig med när man använder det och endast på strålen men efter 2-3 ggrs användning så är rötan och svampen i stort sett borta. Sen måste man skära bort de anbitna områderna dvs den döda strålen. En stråle ska inte vara mörkt brun/svart tex.

Prova gärna så ska du få se en enorm skillnad :D

 
Sarah

Sarah

18 november 2011 08:35

Bra skriver, folk har en tendens att enbart se i svart och vitt, jag tycker inte man kan det i enbart det. Finns många gråsoner och andra färger ;). När man har med att djur att göra finns det inte svart eller vitt, iaf inte i mitt tycke. Man måste se efter individ helt enkelt!

http://chanellie.bloggplatsen.se

Kerstin

18 november 2011 09:06

Så rätt!! Enligt mig då. ;)Men var och en är salig i sin tro, men jag inbillar mig att jag är lite lyckligare som kan ta till mig av ALLT jag gillar! :)

 
Ingen bild

Janet Andersson

18 november 2011 11:56

Hej Kerstin!
Du har så rätt i de du skriver! :)
Förr då vi inte hade den avel vi har idag, så "överlevde" inte dom svaga individerna, liksom hos vildhästarna.
I dagens läge så avlar vi på prestation mm, idag finns oxå hjälpmedel för t ex svaga hovar. Visst kan man tycka att de e fel, utan hov ingen häst......
Har min häst barfota bak på sommaren, men de går inte att ha hon barfota fram, då går de inte att rida. Vill inte sitta & plåga min häst så hon ska vänja sig & hon har inte strålröta. Så de e inte pga lathet jag skor min häst ;)
Sen har jag alltid skor runt om vintertid, för jag vill inte sitta & åka runt som Bambi på hal is då de är töväder :( Ganska stor skaderisk för både hästen & mig om man går omkull, detta beror ju oxå på hur man bor :)
Man ska inte dra alla hästar över en kam, alla är ju olika individer.
Idag rider vi ofta på asfalt eller ganska hårda grusvägar som gör att en barfota hov kanske inte klarar de , slits mkt.

Sen de med bett så självklart ska man rida på så milt bett man kan, men ibland så måste man betsla upp. Måste rida mitt sto på Jaktkandar eller skarpt Hackamore då jag rider ut då hon lätt blir "hysterisk" om nån annan travar eller galopperar :p
De finns många som använder bett & hjälptyglar på fel sätt tyvärr :(
Jag anser att inget bett är för skarpt i rätta händer ;)

Ha de gott Kerstin! Krya på dig! (migrän) Har oxå migrän emellanåt , ofta pga stress. Stressar du? ;)
Vila! :)

 
Nina

Nina

18 november 2011 14:40

Jennifer: Menar du att du diskar hovarna med outspädd äppelcidervinäger, eller är den utspädd i vatten?
Jag fattar ändå inte att de hovslagare jag haft genom åren (3 st) inte har sagt att mina hästars hovar/strålar har röta. Är du verkligen säker på att "alla" hästar har röta i strålarna? Du skrev att strålen inte skulle vara mörkbrun/svart, men om resten av hoven är mörk då? Hoven på bildlänken är ju ljus, men hovar på ben utan tecken är ju mörka, ska inte strålen vara mörk där?

Har du fler länktips där man kan läsa om strålröta?

http://stallskogalund.blogg.se

 
Ingen bild

Jennifer

18 november 2011 16:22

Nina, ja det gör jag! Och det funkar jättebra men behöver man det starkare medlet som jag nämnde tidigare så heter det thrushbuster. Tyvärr har både jag och mina vänner råkat ut för allt för många hovslagare som endast fokuserar på hoven och inte på strålen och vi har ifrågasatt flera ggr om strålröta vilket dom då har sagt att ja, det har hästen visst.....så tyvärr så är det väldigt många hovslagare som kanske inte kan eller vet så mycket om strålen eller så är det bara så att dom inte bryr sig, det är ju ändå deras jobb att sälja in skoningar, för inte ligger det mycket pengar i en verkning.

 
Nina

Nina

18 november 2011 17:35

Mera frågor Jennifer: Hur ofta "kör" du med äppelcidervinäger? Jag antar att det inte är lika ofta när väl strålrötan är borta? Hur lång tid tar det innan det har effekt? Hur ser dina hästars strålar ut nu? Vore kul att få se fler än en bild på en frisk hov.
Du får gärna svara på min mail, vi kanske inte ska använda Kerstins blogg till kommunikation bara oss två emellan.....Eller vad säger du Kerstin? ;)
Min mailadress är ninaliljedahl@hotmail.se
OBS! att det inte är com i slutet på adressen :)

http://stallskogalund.blogg.se

Kerstin

19 november 2011 08:35

Ni får gärna kommunicera här, kan ju finnas andra som är nyfikna. :) Äppelcidervinäger kan man ha i en sprayflaska i stallet och spraya på när ni kratsar hovarna, funkar toppenbra. När jag hade hålväggar så hällde jag det in i hålen och höll upp hoven en stund så det hann få lite effekt i hålen. :)

 
marianne

marianne

19 november 2011 14:21

Försökte att ha Brigade barfota, det gick ganska bra en period, sen började vi rida på grusvägarna här nere och då började han ömma efter ett tag så det blev skor på!
Men jag är egentligen för barfota och allt annat som liknar deras ursprung.

http://hmarremams.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kerstin - 1 februari 2020 13:44

Ja, som rubriken säger så börjar jag fundera om jag är det och alltid varit det. Kan liksom inte tacka nej till jobb utan att må dåligt, få lite ångest. Samtidigt så får jag lite ångest över att jag inte är hemma med barnen, som visserligen är stora ...

Av Kerstin - 29 januari 2020 12:40


Efter att ha tittat igenom ett antal inlägg från folk som vill bli medryttare så funderar jag allt mer på varför de inte väljer att skaffa egen häst. De har oftast en lång önske (krav) lista på hur hästen ska vara och vad de ska få göra med hästen, v...

Av Kerstin - 18 januari 2020 15:23


Tiden, den tiden. Ibland rusar den iväg och man kan inte förstå var den tog vägen eller hur den kunde å så fort. Ibland går det sakta, så sakta, som om någon limmat fast visaren på klockan. I april 2019 så bestlutades att vi skulle bli med stor häst ...

Av Kerstin - 4 januari 2020 14:05


Jag tillhör den där gruppen med människor som alltid försöker vara snäll, ställa upp för andra, fixa och dona för att allt ska lösas på bästa sätt, inga krav på att andra på något sätt ska betala tillbaka det, bara alla är nöjda så är jag också nöjd ...

Av Kerstin - 3 januari 2020 15:06

Om det var halvtid i förra inlägget så borde det ju vara heltid i detta. Ett år är avslutat oh vi har tagit tre kliv in i nästa decennium. Jag antar att detta år och decennium kommer att innehålla skratt, tårar, frustration och allt annat som de övri...

Presentation


Livet går i vågor, upp ibland, ner ibland, men även i de brantaste nedförsbackarna så finns det någon liten sak som händer till det positiva. Det är just de sakerna jag ska försöka förmedla, de underbara sakerna som händer runt mig och får mig att må bra.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4 5 6
7 8 9 10
11
12 13
14 15 16 17
18
19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Länkar

Översätt bloggen

Blogglovin

bloglovin

Ovido - Quiz & Flashcards