Stallrosen

Direktlänk till inlägg 27 december 2011

Strömlöst....

Av Kerstin - 27 december 2011 22:55

Natten mellan juldagen och annandagen vaknade jag vid 3-tiden av att det dånade i hela huset. Det var STORM ute. Har aldrig varit med om något liknande. Hela huset skakade. Var tvungen att klä mig och gå ut till hästarna och kolla läget. De såg lite skärrade ut, det dånade ju inte mindre i stallet direkt. På vägen ut till stallet blev det dessutom  strömavbrott! Kunde inte somna om efter det. Lade mig i soffan och lyssnade på dånet utanför, slumrade till lite så och då. Till slut var det dax att kliva upp och fixa hästarna innan jobbet. Fick äta frukost i mörkret och utan kaffe...   

Fick dra iväg lite tidigare till jobbet så jag hann tvätta av håret och få i mig lite kaffe innan vi drog igång. Full rulle på jobbet och full rulle när jag kom hem. Då hade strömmen kommit tillbaka, men inte telefonen. Den kom idag på eftermiddagen.

Var ute med hundarna i morse och kollade lite i skogen runt oss och det ser ut som plockepinn.

     

Här är bakom stallet.. Vart är vägen???

 

Vart tog stigen vägen??

 

En terrängbana???

   

Lite andra mindre trevliga saker som nu syns lite mer i skogen...

Vi är tacksam som fått ström och telefon åter, finns de som blir utan bra mycket längre... Fruktansvärda krafter.. Såg ut som ett slagfält när jag for genom byn på morgonen. Tak, staket och träd hade blåst bort/sönder.

Vad är det som händer?? Antingen är det snö upp till taket eller blankis och storm??? Vart tog en helt vanlig vinter vägen?? Bara för något år sedan satt jag och red New Dawn i princip varje dag hela vintern både i skogen och i hagen (min ridbana) utan problem. Prins kunde följa med ut i skogen och vi tog oss fram utan halka och behövde inte heller skotta oss ut vareviga dag.

Efter att ha kollat läget i skogen så trotsade vi väder och halka och tog ut Prins och Zabina på en skrittur.

 

De fick ha på sina "mössor" idag så de slapp blåstens vinande i öronen..

Hade tänkt gå i skogen, men då vinden tilltog och träden svajade oroande så svängde vi ut på ängarna i stället och red över grannes ner till vår hage, över tråden och ett varv på nedre delen innan vi masade oss hem över. Även här har stormen gjort sina avtryck.. Grannen har det han gör när de ska ta bort granen från min hage och mitt staket..

 

Det är ju inte den minsta granen direkt...

         

Prins med gräs i munnen, den 27 december...

Kvällen bestod av kvällsmys i soffan med barnen, vin, kex, ostar och lite film i form av Trassel. Härligt att vara ledig.

I morgon ska jag hämta ut sadeln till Secret, håll tummarna att den passar!!

God fortsättning..

Önskar

Kerstin

 
 
Spanaren

Spanaren

28 december 2011 07:24

Verkar stämma det jag har läst om att vi i Norden ska få vara med naturkatastrofer ... för jorden vill få oss att tänka efter ... innan det är för sent.

Läser också att det är den varmaste julen på 250 år.

Tur att det gick bra hos er och att strömmen kom tillbaka till slut. Skrev några ord om strömavbrott igår då våran ström åkte i väg. Läs om du vill på min blogg/ kram

http://spanaren55.bloggplatsen.se

Kerstin

28 december 2011 08:54

Jag är glad för strömmen, 6 hästar dricker mycket vatten... :/
Fler katastrofer i hela världen tycker jag. Eller så är vi mer upplyst. Storm är läskigt, oförutsägbart..
Kram på dig!

 
Caroline

Caroline

28 december 2011 08:29

Vädret är väldigt konstigt.... Men oj vad ni har mycket snö hihi, vi har ingen snö här hos oss.

http://www.ridemyhorse.blogg.se

 
Marie

Marie

28 december 2011 08:41

God fortsättning!
Vädret är hur skumt som helst. Nu har vi tydligen en ny storm på väg in ikväll.....

http://stallbrannebo.blogg.se

 
Anneli Johansson - tävla om Sverigetäcke hos mig

Anneli Johansson - tävla om Sverigetäcke hos mig

28 december 2011 09:09

god fortsättning
ja detta väder!! storm var och varannan dag känns de som, ska tydligen bli storm i morgon igen här.

http://www.stallekekullen.blogg.se

 
Nina

Nina

28 december 2011 09:56

Vi i Motalatrakten har visst blivit väl förskonade från stormeländet. Visst har det blåst och visst har vi fått plockat grejer lite överallt i trädgården, men träden står där de står och husen är hela. Det tackar vi för :-)
Jag är inte särskilt avundsjuk på er grannes jobb med granen, uj uj uj, det blir inte lätt.

http://stallskogalund.blogg.se

 
Anna

Anna

28 december 2011 11:28

Vad jobbigt med strömavbrott!! Och vilka stora träd som fallit ner:O Tur att det gick så bra för er:) Vi har haft tur inga träd som fallit och inget strömavbrott..endast storm här!!

Svar:Håller med om att det är en hel del regler i TR!!! Jag har inte läst på flera år då jag inte har haft ambition att tävla än så länge...blir nog en del att läsa ikapp;)

Jag har full förståelse för problemet med stora loggor...för de verkar ha blivit större och större med åren!! Inte såg de ut så där bara för något år sedan???

Dock skulle Ridsportförbundet ha "tagit tag i" detta för länge sedan och satt ett stopp för stora loggor och haft en invänjningsperiod för både företag och ryttare så att alla har vetat om VAD som skulle hända...det gäller att underlätta för alla tycker man ju;) och samtidigt vara schysst och ha en bra kommunikation!!!

Förstår ryttare som är hysteriska efter att nyligen ha köpt ny utrustning för flera 1000-lappar och sedan inte får använda dem under 2012!! Himla tur att man inte är märkesfreak;)

Jag hade tänkt både rida med halsringen men även ha lite arbete från marken. Därav ringarna så att man kan fästa ett grimskaft i dem. Får se hur de funkar...annars är det bara att ta bort dem;)

Mvh Anna & Tabasco:)

http://www.anaby.bloggplatsen.se

 
Erika

Erika

28 december 2011 16:33

Ojoj..
Denna enorma blåst som varit har verkligen ställt till de på sina håll.
Ute hos oss har en ligg hall rasat ihop.
Dock inte till våra hästar.
Men till lösdrift,s ponnyerna.

Ser ut som ett kort hus som ramlat ihop.

http://eriikapettersson.blogg.se

 
marie

marie

28 december 2011 17:47

Oj, vilken förödelse ! Här (Linköping) har det oxå blåst storm, huset har skakat o knakat o mycket sömn har det inte blivit, men inte mycket har blåst sönder, iväg eller rasat tackolov. En rolig sak med blåsten är att vi upptäckt att lilla bebishästen har stor talang för passage iaf =)

http://flaret.blogg.se

 
Elin

Elin

28 december 2011 22:13

Hela vårat hus skakade också, helt sjukt vad det blåste! Var utan el hela dagen sen, Moa ( den andra tjejen som bloggar med mig) Har fortfarande inte fått tillbaka sin ström och lär inte få det på ett tag..

http://northernshowhorses.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kerstin - 1 februari 2020 13:44

Ja, som rubriken säger så börjar jag fundera om jag är det och alltid varit det. Kan liksom inte tacka nej till jobb utan att må dåligt, få lite ångest. Samtidigt så får jag lite ångest över att jag inte är hemma med barnen, som visserligen är stora ...

Av Kerstin - 29 januari 2020 12:40


Efter att ha tittat igenom ett antal inlägg från folk som vill bli medryttare så funderar jag allt mer på varför de inte väljer att skaffa egen häst. De har oftast en lång önske (krav) lista på hur hästen ska vara och vad de ska få göra med hästen, v...

Av Kerstin - 18 januari 2020 15:23


Tiden, den tiden. Ibland rusar den iväg och man kan inte förstå var den tog vägen eller hur den kunde å så fort. Ibland går det sakta, så sakta, som om någon limmat fast visaren på klockan. I april 2019 så bestlutades att vi skulle bli med stor häst ...

Av Kerstin - 4 januari 2020 14:05


Jag tillhör den där gruppen med människor som alltid försöker vara snäll, ställa upp för andra, fixa och dona för att allt ska lösas på bästa sätt, inga krav på att andra på något sätt ska betala tillbaka det, bara alla är nöjda så är jag också nöjd ...

Av Kerstin - 3 januari 2020 15:06

Om det var halvtid i förra inlägget så borde det ju vara heltid i detta. Ett år är avslutat oh vi har tagit tre kliv in i nästa decennium. Jag antar att detta år och decennium kommer att innehålla skratt, tårar, frustration och allt annat som de övri...

Presentation


Livet går i vågor, upp ibland, ner ibland, men även i de brantaste nedförsbackarna så finns det någon liten sak som händer till det positiva. Det är just de sakerna jag ska försöka förmedla, de underbara sakerna som händer runt mig och får mig att må bra.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14
15
16 17
18
19
20
21 22 23 24 25
26
27 28
29
30 31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Länkar

Översätt bloggen

Blogglovin

bloglovin

Ovido - Quiz & Flashcards