Stallrosen

Direktlänk till inlägg 14 november 2011

Bett mm

Av Kerstin - 14 november 2011 23:25

Jag och en vän hade ett litet snack om olika inlägg i bloggvärlden och framför allt om bett som verkar vara på tapeten nu. 
I omgångar så dyker det som sagt upp lite inlägg om bett, ett alltid lika aktuellt ämne. Alla bett utom "vanliga" bett dissas helt. Förklaringarna är många och ofta väldigt bra till varför man INTE ska betsla upp sin häst, ALL uppbetsling beror på dålig ridning, men är det verkligen så?? Hur hemsk stången är, kandar ska vi ju inte ens prata om, 2 bett i munnen.... Jag kan förstå att endel tycker att sina hästar funkar bra på tex pessoa betten, hästarna kröker fint på nacken, tyvärr är det väl allt som händer, lika så om man använder stångbett på fel sätt eller vilket bett det än må vara. Trots alla dessa heta debatter om bettens vara eller inte vara så har ni alla bett på era hästar.... Vilket bett man än stoppar in i hästens mun KAN orsaka skada, så är det gott folk... Det är ryttaren som avgör det. Att man sedan ska sträva efter att rida på så "milda" bett som möjligt ser jag som en självklarhet, eller varför inte bettlöst... Men en repgrimma, ett hackamoore, en sidpull kan också orsaka skador...

Varför tas inte det upp??? Kanske inte är så lindrigt eller....

Eller varför skrivs det inte inlägg om ryttare som sitter och bankar sin häst i sidorna dag ut och dag in.. Sporrar tas på, när hästen stänger av för de korta så tas det på lite längre, kanske med en liten udd på, bara för att förstärka. Det är ju också ett sätt att skada hästen. Hästar är känsliga djur, det är vi som gör dem okänsliga eftersom vi ofta är lite otydliga i våra signaler, har för dålig kordination, kunskap eller vad det nu kan vara.

Eller sadlar, illa inpassad sadel, för hårt spänd sadelgjord, en illa anpassad sele, en för tung ryttare i oblans på en för liten/omusklad häst, nosgrimmor, hjälptyglar, ja allt vad det nu kan vara. I det stora hela så tycker jag att bettfrågan har förstorats upp. Att det ska uppmärksammas är viktigt, men allt det andra då?! 

Allt vi gör med våra hästar strider mot deras natur, de är inte skapta att stå i stall, gå med ryttare, ha bett i munnen, MEN vi kan alla hjälpa varandra på ett trevligt sätt att göra så gott vi kan för våra 4-benta älsklingar. 

Det bästa vi kan göra är att lära oss så mycket som möjligt om dessa fantastiska djur, lära oss hur de är byggda, hur de fungerar i en flock, hur vi ska kunna tyda deras signaler, hur vi ska få dem att bli harmoniska i vår närvaro. Hur vi ska få dem att bära/dra oss på ett sätt som på bästa möjliga sätt skonar dem och får dem att fortsätta vilja vara oss till lags. Djur är väldigt förlåtande, de vaknar upp till en ny dag med nya möjligheter varje dag, låt oss ge dem det allra bästa varje dag! Och det gör vi om vi är villiga att lära.

Kram på er!

Skriver

Kerstin

 
 
Erika

Erika

15 november 2011 09:07

Denna eviga bett diskustion, ja.. :P

SV:
Får hoppas sadeln passar. :D
Vore grymt skönt.

http://eriikapettersson.blogg.se

 
Sara

Sara

15 november 2011 09:56

Själv kan jag liksom du hålla med om att debatten blir onyanserad och rätt trist i längden - men är ändå glad att några ihärdiga själar orkar förklara, ofta om och om igen, hur betten faktiskt fungerar, vad som händer och varför det sällan eller nästan aldrig är en lösning att betsla upp för att undkomma problem.

Tyvärr tycker jag att kunskapen om bett och betts inverkan är så usel överlag bland folk idag att jag tror att det behövs. Än idag finns ju faktiskt tränare med gott renommé och på rätt hög nivå som säger "ja, din häst är ju svag och håller inte ihop i galoppen, men det kommer du orka lösa bättre när du har på ett kandar". :-S

http://frogstomp.blogg.se

 
Anna

Anna

15 november 2011 09:57

Det bästa bettinlägg jag har läst hittills!! Håller med i allt:D TUMMEN UPP!!!

Ha en jättebra fortsatt dag!!!

Mvh Anna & Tabasco:)

http://www.anaby.bloggplatsen.se

 
Anna

Anna

15 november 2011 10:13

Svar:Jo, du man kan lugnt säga att tekniken har gått framåt;) Fniss!!! Ännu mer vad gäller datorerna!!! Minns den första datorn vi köpte..DEN VAR STOR...hi hi!! Skönt att man kan få sig ett gott skratt åt det:D

Mvh Anna & Tabasco:)

http://www.anaby.bloggplatsen.se

 
Anneli Johansson - tävla om Sverigetäcke hos mig

Anneli Johansson - tävla om Sverigetäcke hos mig

15 november 2011 10:41

ja dessa bett, sporrar m.m är inget ja lägger ner energin på i inlägg. jag hoppas folk strävar efter att ha ett så enkelt bett som möjligt som hästen trivs med och som man har av rätt anledning.
samma med sporrar, det är inte jag i mot har de själv. rider man rätt varför inte. jag vill iaf inte ha skänkeldöva hästar.
men allt beror ju på så klart :)

http://www.stallekekullen.blogg.se

 
Marie

Marie

15 november 2011 11:10

Bra inlägg!
Sv: Jodå det är lyxigt att tränare kommer men det är inte alltid bra väder men å andra sidan lär sig ryttare och hästar att gå i alla väder :)

http://stallbrannebo.blogg.se

 
Camilla- Tävla om tre plagg ifrån Mountain Horse

Camilla- Tävla om tre plagg ifrån Mountain Horse

15 november 2011 13:11

Åh, äntligen et inlägg som är vettigt och rättvist! Så trött på dessa ständiga diskussioner och gör man inte som författaren är man totalt dum i huvudet och misshandlar sin häst!
Verkligen toppeninlägg!

http://camillahastskotare.blogg.se

 
Ingen bild

Malin

15 november 2011 14:26

håller fullständigt med i ALLT du skriver !!!!!

Kerstin

15 november 2011 23:16

Tack! ♥

 
Caroline

Caroline

16 november 2011 13:13

Vilka bloggar skriver om bett, skulle vara kul att läsa.
Känns inte som jag läser någon blogg som skriver om det ämnet, men jag har inte haft tid att läsa många bloggar heller.
Bara nyiken..

http://www.ridemyhorse.blogg.se

 
Ingen bild

Nina

16 november 2011 16:59

Jättebra inlägg!

Det är ju verkligen inte bara betten som kan skada våra älskade hästar. Tyvärr är det ju så, att eftersom nästan vem som helst kan bli hästägare i dag, så finns det så mycket okunskap bland hästägare. Dessutom är ju ödmjukhet inför sitt eget (o)kunnande, inte heller alltid så stort.

Hur vi ska kunna förändra det vet jag inte :o(

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kerstin - 1 februari 2020 13:44

Ja, som rubriken säger så börjar jag fundera om jag är det och alltid varit det. Kan liksom inte tacka nej till jobb utan att må dåligt, få lite ångest. Samtidigt så får jag lite ångest över att jag inte är hemma med barnen, som visserligen är stora ...

Av Kerstin - 29 januari 2020 12:40


Efter att ha tittat igenom ett antal inlägg från folk som vill bli medryttare så funderar jag allt mer på varför de inte väljer att skaffa egen häst. De har oftast en lång önske (krav) lista på hur hästen ska vara och vad de ska få göra med hästen, v...

Av Kerstin - 18 januari 2020 15:23


Tiden, den tiden. Ibland rusar den iväg och man kan inte förstå var den tog vägen eller hur den kunde å så fort. Ibland går det sakta, så sakta, som om någon limmat fast visaren på klockan. I april 2019 så bestlutades att vi skulle bli med stor häst ...

Av Kerstin - 4 januari 2020 14:05


Jag tillhör den där gruppen med människor som alltid försöker vara snäll, ställa upp för andra, fixa och dona för att allt ska lösas på bästa sätt, inga krav på att andra på något sätt ska betala tillbaka det, bara alla är nöjda så är jag också nöjd ...

Av Kerstin - 3 januari 2020 15:06

Om det var halvtid i förra inlägget så borde det ju vara heltid i detta. Ett år är avslutat oh vi har tagit tre kliv in i nästa decennium. Jag antar att detta år och decennium kommer att innehålla skratt, tårar, frustration och allt annat som de övri...

Presentation


Livet går i vågor, upp ibland, ner ibland, men även i de brantaste nedförsbackarna så finns det någon liten sak som händer till det positiva. Det är just de sakerna jag ska försöka förmedla, de underbara sakerna som händer runt mig och får mig att må bra.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4 5 6
7 8 9 10
11
12 13
14 15 16 17
18
19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Länkar

Översätt bloggen

Blogglovin

bloglovin

Ovido - Quiz & Flashcards