Stallrosen

Direktlänk till inlägg 12 februari 2012

Rosenrot.. mm

Av Kerstin - 12 februari 2012 14:52

Fick en kartong rosenrot av min kära sambo förra veckan. Han hade köpt till sig själv, men tyckte inte de hjälpte. Jag har ätit det förr och märkte då en stor skillnad. Nu fick jag vanlig rosenrot, jag brukade ha extra starka, så jag rivstartade med 2 st varje morgon och faktum är att jag är piggare. Trots att jag är normalt trött efter en dags/natts arbetande så är jag inte like borta i huvudet och tung trött i kroppen. När jag ätit dubbet dos i 7 dagar ska jag gå ner på en kapsel/dag. Just nu så har jag ju inget reservlager att ta av så det är först och främst det jag känner att jag måste bygga upp igen. Hoppas nu få tillbaka orken och lite mer livsglädje igen. Någon av er som brukar äta några tillskott när ni är trötta?? Att årstiden gjort sitt är ju självklart, men tungheten i kroppen är det jag tycker är jobbigast. Orkar knappt lyfta ben och armar vissa dagar. Och det är väl inte konstigt att det bli obehagligt att sitta på en explosiv häst när man känner att kroppen inte lyder. Men som sagt, nu ska det bli bättre..

 

Till alla er som undrat över "hästpratare" och vart man hittar dem, vad det kostar osv. Inte en aning... Jag känner ju som sagt Anna sedan länge tillbaka och litar på henne. Men kontakta henne och hör, klicka här och ni kommer till hennes sida. Lättast är väl att googla på djurkontakt, djurtolk, djurkommunikation eller så, men Anna är bra och seriös i det hon gör. Prismässigt så kan jag tänka mig att de ligger runt 750,- (kollade runt som hastigast...). Sedan bör man ju komma ihåg att vi och hästarna kanske inte alltid ser på saker likadant och allt är en tolkningsfråga. Vi är ju alla individer (även de som läser djuret) och även hästarna. Man kan ALDRIG ersätta en veterinär med en djurtolk, om hästen är dålig så SKA den till en veterinär. Däremot kan massörer och kiropraktiker hjälpa hästen att prestera bättre och lösa spänningar. Förmänskliga inte djuret!! Det är det jag menar med att de sällan berättar vad som hänt, djur lever här och nu, det som hänt förr är oftast inte relevant, om inte det kvarstår ett problem. Walle har ju ett "mörkt" förflutet, hans fd ägare har berättat det lilla hon vet och i vilket dåligt skick han var i när hon hittade honom. Han kan ju vara lite speciell att hantera, som med bakbenen och öronen. Men som jag sa till henne, det behöver ju inte betyda att han varit med om något hemskt, förhoppningsvis så är han bara ohanterad. Sullivan och han har väldigt mycket som påminner om varandra i beteende. Sullivan har gått på lösdrift och var inte så mycket hanterad, men absolut inte haft det dåligt. Walle är ju super social och följer mig som en hund utanför och inne i hagen, han är lyhörd och nyfiken, men lite ängslig. Det är det som talar (enligt mig) att han inte blivit fysiskt misshandlad, men varit VÄLDIGT ohanterad. Jag hoppas att det är så!! Hans förra ägare har lagt ner mycket tid på honom, för hon fick ju knappt ta på honom och idag är det bara öron, nacke och bakben som han kan protestera mot och då ej i panik utan mer som "nej, vill inte"..

 

Super snälla Walle  

Nu ska jag gå ut och njuta av dagens sista solstrålar, varit + grader och strålande sol idag, typsikt att man sov...

Ha det!

Kerstin

 
 
Nina

Nina

12 februari 2012 20:58

Vad bra om rosenroten hjälper på dig. Jag har testat flera gånger men inte känt något, tyvärr. Däremot känner jag tydligt att jag mår bättre om jag sover ordentligt. Jag behöver nio till tio timmar per natt om jag ska må riktigt bra. Det allra bästa är om man kan sova till man vaknar av sig själv. Då är både kroppen och knoppen med hela dagen :-) Det gäller ju att hitta vad som är ultimat för just mig, just nu och sedan försöka att följa det.

Vad det gäller "ohantering" eller "misshantering" av unghästar, så har vi en tjej (Yrsa) som är livrädd för människor och fysisk kontakt, men jag känner hennes uppfödare väl och VET att hon haft det bra, men är väldigt ohanterad under sina första år och ändå har det beteendet. Så jag håller till fullo med dig om att det är väldigt svårt att veta om en häst är ohanterad eller dåligt hanterad, resultatet blir ungefär detsamma. Naturligtvis har hästens gener en del i det hela också. Men "fel" gener och ohantering kan säkert ge samma resultat som bra gener och "misshantering", i slutändan.

http://stallskogalund.blogg.se

 
Anna

Anna

12 februari 2012 21:34

Rosenrot funkar tyvärr inte på mig!! Jag kan inte sova av dem:S

Äter endast järntabletter men inga andra tillskott. Försöker sova ordentligt istället....då funkar min kropp bäst:)

Håller helt och hållet med dig och Nina angående hanteringen/ohanteringen!!! Inte alltid lätt att veta vad de har råkat ut för tidigare...

Svar:Japp!! Vi hade + grader igår:O Helt otroligt!!! Idag var det sol och några - grader och helt ok också:) Hoppas verkligen att den värsta kylan är över nu!!!

Mvh Anna & Tabasco:)

http://www.anaby.bloggplatsen.se

 
Anna

Anna

12 februari 2012 22:16

Svar:Jag tycker att det går bra att titta lite på serier under veckan när jag ändå är ledig. Behöver lite "vilotid" innan jag går ner till stallet:)

Visst var han fin i gult:D Tacksamt med brun häst;) Hi hi!!

Precis, håller med om att det är osäkerhet i bägge fallen!!!

Vad skönt att du kunde somna om och sova mer när du har en natt kvar att jobba!!! Hoppas att du får en jättebra sista natt på jobbet!!

Mvh Anna & Tabasco:)

http://www.anaby.bloggplatsen.se

 
sofie

sofie

13 februari 2012 09:14

Okej! Använder du det själv på din häst? :)

http://s0fiie.blogg.se

 
marianne

marianne

13 februari 2012 14:42

Jag har jobbat med kost och hälsa och inbillar mej att jag lärt mej att få i mej allt jag behöver utan tillskott, men nu har Maria övertalat mej att köpa d vitamin, vet inte om det hjälper. Rosenrot har jag inte provat.

Ang hästpratare så finns googla på djurkomunikation,
Mia Mattson som var hos Brigade i Sthlm tog nog 1000 kr då, de jag haft häromkring har tagit 500.

Förstår dej fullständigt att du hellre longerar än sitter på när du känner dej så trött och osmidig....

http://marresmams.blogg.se

 
Sara

Sara

13 februari 2012 14:58

Hmmm, rosenrot kanske vore något för att bota tröttheten, har hört från flera som säger att det funkar. Jag är så skeptisk dock till tillskott... :-D

Vilken ursöt bild på dottern och ponnyn, full harmoni! <3

http://frogstomp.blogg.se

 
sofie

sofie

13 februari 2012 20:50

Roligt! :) Jag hoppas det kommer gå bra för mig och att jag får ett lyckat resultat! :)

http://s0fiie.blogg.se

 
Mikaela

Mikaela

2 mars 2012 11:57

Om din trötthet är årstids relaterat prova och ta tillskott av D-vitamin (solens vitamin) Det gör underverk för energin och många andra kroppsfunktioner!

http://passionforhalsa.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kerstin - 1 februari 2020 13:44

Ja, som rubriken säger så börjar jag fundera om jag är det och alltid varit det. Kan liksom inte tacka nej till jobb utan att må dåligt, få lite ångest. Samtidigt så får jag lite ångest över att jag inte är hemma med barnen, som visserligen är stora ...

Av Kerstin - 29 januari 2020 12:40


Efter att ha tittat igenom ett antal inlägg från folk som vill bli medryttare så funderar jag allt mer på varför de inte väljer att skaffa egen häst. De har oftast en lång önske (krav) lista på hur hästen ska vara och vad de ska få göra med hästen, v...

Av Kerstin - 18 januari 2020 15:23


Tiden, den tiden. Ibland rusar den iväg och man kan inte förstå var den tog vägen eller hur den kunde å så fort. Ibland går det sakta, så sakta, som om någon limmat fast visaren på klockan. I april 2019 så bestlutades att vi skulle bli med stor häst ...

Av Kerstin - 4 januari 2020 14:05


Jag tillhör den där gruppen med människor som alltid försöker vara snäll, ställa upp för andra, fixa och dona för att allt ska lösas på bästa sätt, inga krav på att andra på något sätt ska betala tillbaka det, bara alla är nöjda så är jag också nöjd ...

Av Kerstin - 3 januari 2020 15:06

Om det var halvtid i förra inlägget så borde det ju vara heltid i detta. Ett år är avslutat oh vi har tagit tre kliv in i nästa decennium. Jag antar att detta år och decennium kommer att innehålla skratt, tårar, frustration och allt annat som de övri...

Presentation


Livet går i vågor, upp ibland, ner ibland, men även i de brantaste nedförsbackarna så finns det någon liten sak som händer till det positiva. Det är just de sakerna jag ska försöka förmedla, de underbara sakerna som händer runt mig och får mig att må bra.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6
7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24
25
26
27 28 29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Länkar

Översätt bloggen

Blogglovin

bloglovin

Ovido - Quiz & Flashcards