Stallrosen

Direktlänk till inlägg 27 april 2011

Mysig ridtur..

Av Kerstin - 27 april 2011 20:47

Tog mig en mysig skogstur med Sydney mitt på dagen idag. Solen sken, lite kalla vindar, men inte så farligt ändå. Hittade lite stigar/väger som jag glömt av, eller som man inte tänker på när sommarens grönska gömmer dem. Ett rådjur skuttade fram och tyckte jag skulle känna av marken, men jag fintade den och Sydney och satt kvar.    Sydney ömmade lite, men det blev bättre när vi kom ut på sandvägen och på gräsvägen busade hon ju så då hade hon inte det minsta ont.

Efter lite krattande och stökande hemma med hage osv. Så tog jag ut New Dawn och betade på gräsmattan, men så fick jag för mig att ta en promenad med henne i skogen, sagt och gjort. Vi gick sakta uppöver, stannade och betade, tittade funderade, gick... Och så höll vi på. Normalt är det förenat med livsfara att gå med henne i grimma och grimmskaft i skogen eftersom hon alltid får panik och kastar sig helt om och slår, men idag fanns inte det. Hon traskade efter mig som en hund. Hon klev i lera, över en gran som ramlat över stigen och som har alla kvistar kvar. Sedan lyckades hon på eget bevåg gå in mellan 2 omkull fallna träd, där hon helt lugnt stod och vänta de på mig. Detta är en helt ny sida hos henne. På hemvägen som normalt går till så att jag hänger i grimman och försöker bromsa henne så fortsatte hon gå bakom mig, strosande och lite lagom nyfiken. Jag klev upp på en ganska stor stubbe och hon traskade runt den, marken runt stubben, var fylld med rötter, mossa, stenar och lite lera, något hon normalt INTE sätter ner sina fina fötter i. Nu gick hon var på varv runt, stannade när jag bad om det, nästan klev upp på stubben. Jag parkerade henne där och satte upp. Hon blev lite orolig vart jag tog vägen först, men sedan gick honlugnt hem. När hon hörde Sydney gnägga blev hon lite till sig och jag hoppade av och så gick vi tillbaka en bit och sedan så gick vi lugnt hem igen. Hemma på gården fortsatte jag att kolla av henne lite. Gick mellan trånga utrymmen, hon rusade igenom i början, men det hela slutade med att hon lugnt stod kvar och kollade.

 

Jag är lite brydd över min dam idag, måste vara vårsolen som gjort sitt.. Eller var det för att jag sa att jag skulle ta bort henne??!! Jag vet inte...Vet inte om jag bryr mig heller... Känner mig ganska uppgiven när det gäller henne, när det gäller hästeriet över huvudtaget. Men det är inte ert problem så jag grubblar vidare i min ensamhet.

Men allt som allt så var det väl en trevlig häst dag... Antar jag..

Skriver

Kerstin

 
 
Frida

Frida

27 april 2011 21:52

SV: grejjen är ju att jag handlat upp alla mina pengar.... Han har fått en maaaasssa tidiga födelsedags presenter den senaste månaden iallafall!!

http://litenryttare.blogg.se

 
Marie

Marie

28 april 2011 08:26

Vilken skön känsla ändå med ND! Jag förstår dina funderingar har samma själv. Snart är det dags för flytt för vår lille då!?
Kramar Marie

http://stallbrannebo.blogg.se

 
Ylva

Ylva

28 april 2011 09:16

Gah... så där tycker jag alltid att det är. De förstår verkligen ens tankar. Frågan är bara är de lugna för att de vill stanna kvar eller lugna för att visa att det är helt okej att lämna en???
Din dotter är för go, som planerar ridning och fixar!
När ni spårar med Dexter, så är det mer åt sök hållet. Tänk på att ta bort synretning så fort som möjligt (eller helst inte använda synretning överhuvudtaget) eftersom det är lättare för hunden att ta till synen än att spåra markbunden vittring.
Ni har verkligen fått en toppenhund i Dexter!

http://ylvasdag.blogspot.com

Kerstin

28 april 2011 20:05

Oj oj, nu blev det hundtermer!!! Hi hi!! Vi gömmer oss bakom träd eller så och är stilla tills han hittar oss. Han stoppar ner näsan, fast jag funderar på om vi ska dra ut på tiden lite, så doften hinner "landa" lite. Vad tror du om det??
Ja, jag tror faktiskt att han har riktigt bra förutsättningar att bli en riktigt bra hund till oss. :)
Och så var det ju det där med hästarna.. Precis så funderar jag med!! Vi hade en gammal ponny förut, snäll som bara den, började tackla av, men vi blundade. Till slut bet han min brorsdotter i armen, jag sa att det var nog bara ett missförstånd, men dagen efter bet han mig med. Då valde jag att ta det som ett tecken, eftersom vi ändå gick i de tankarna.

 
Marie

Marie

28 april 2011 10:01

Om det är någon tröst var mina precis likadana. Jag började då med mål. Då kan man ta fram det när det är motigt. Det är upp och ner men ibland känns det som mest ner. Sandra har en dipp just nu och jag talar bara lugnt om att visst de kan vila men då blir det inga tävlingar, det är ju det hon lever för med hästarna. Moa har varit riktigt jobbig pga mamman mm men nu när hon fick projektet Nora så har hon totalvänt, rider flera timmar om dagen utan att jag tjatar.

Jag vägrar tjata de måste gå för egen maskin. Det ska vara kul men det är som med allt annat inte alltid kul. Sandra grät ju i flera dagar i höstas då jag ställde allt på sin spets efter att ha trippat på tå länge. Nya mål skrevs och de är ju uppfyllda nu.
Jag talade om att vi har Stockan de kan rida på i skogen och ponnyerna säljs. Jag och pappa kommer fortsätta med hästar men Ni måste inte. Stockan (gamla travarmärren) duger till det Ni rider isf.

Vad tror du om att hon tränar för dig eller nån annan någon gång varannan vecka eller varje? Det har fungerat på mina sen får de läxa som kontrolleras nästa lektion..... då är det de som får förklara sig om de inte tränat.
Låter kanske hårt men det är inte en cross t.ex som kan ställas i garaget i en månad för att man inte har lust och det måste de lära sig.

Fördelen med M är att pengarna får du tillbaka även om han säljs inom säg ett år. Han är ju i bra ålder.

http://stallbrannebo.blogg.se

 
Spanaren

Spanaren

28 april 2011 10:15

Vilket fint minne med ND *hjärta er*
Antingen känner hon av dina tankar eller så gör det nytta att hon får vara för sig själv och se hur dom andra får komma ut. Som du säger det är dina problem men ett vackert och underbart minne blev det för er båda/ kram

http://spanaren55.bloggplatsen.se

Kerstin

28 april 2011 21:07

Du har så rätt, kanske hennes hjärna har insett något.. :)
Gårdagen får mig att minnas när jag satt på henne första gången, gick till lite på samma sätt. När jag äntligen satt där så var det som att komma hem.

 
Camilla

Camilla

28 april 2011 14:49

Sv: Tanten går bara och skrotar just nu i väntan på ET/massage människan ska komma. Skulle kollat henne idag men blev sjuk istället så jag får göra det här i dagarna så får vi se :(

TACK!!! Blev ett missförstånd i en galoppfattning och då for hon iväg i en fin mellantrav i vuxenform :D Tycker det visar att det finns där i lilla hästen :D

Japp det va för C jag red. Vad tyckte du?

http://camillahastskotare.blogg.se

 
Anna

Anna

28 april 2011 21:18

Vilket jättefint kort på ND!!! UNDERBART!!!

Det skulle ju vara minst sagt underbart för er om hon har "landat" lite nu och vill börja jobba igen:D Håller tummarna att det går åt rätt håll för er!!

Mvh Anna & Tabasco:)

http://www.anaby.bloggplatsen.se

Kerstin

28 april 2011 22:35

Nä, hon vill inte... Ville inte gå ut ur boxen igår.. Idag ville hon inte gå in från hagen fast jag tog in de andra... "Tänk om matte får för sig att gå med mig..." :(

 
Anna

Anna

28 april 2011 22:48

Vad tråkigt:(

Mvh Anna & Tabasco...

http://www.anaby.bloggplatsen.se

Kerstin

28 april 2011 23:02

Ja. Det känns i hjärtat kan jag lova. :(

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kerstin - 1 februari 2020 13:44

Ja, som rubriken säger så börjar jag fundera om jag är det och alltid varit det. Kan liksom inte tacka nej till jobb utan att må dåligt, få lite ångest. Samtidigt så får jag lite ångest över att jag inte är hemma med barnen, som visserligen är stora ...

Av Kerstin - 29 januari 2020 12:40


Efter att ha tittat igenom ett antal inlägg från folk som vill bli medryttare så funderar jag allt mer på varför de inte väljer att skaffa egen häst. De har oftast en lång önske (krav) lista på hur hästen ska vara och vad de ska få göra med hästen, v...

Av Kerstin - 18 januari 2020 15:23


Tiden, den tiden. Ibland rusar den iväg och man kan inte förstå var den tog vägen eller hur den kunde å så fort. Ibland går det sakta, så sakta, som om någon limmat fast visaren på klockan. I april 2019 så bestlutades att vi skulle bli med stor häst ...

Av Kerstin - 4 januari 2020 14:05


Jag tillhör den där gruppen med människor som alltid försöker vara snäll, ställa upp för andra, fixa och dona för att allt ska lösas på bästa sätt, inga krav på att andra på något sätt ska betala tillbaka det, bara alla är nöjda så är jag också nöjd ...

Av Kerstin - 3 januari 2020 15:06

Om det var halvtid i förra inlägget så borde det ju vara heltid i detta. Ett år är avslutat oh vi har tagit tre kliv in i nästa decennium. Jag antar att detta år och decennium kommer att innehålla skratt, tårar, frustration och allt annat som de övri...

Presentation


Livet går i vågor, upp ibland, ner ibland, men även i de brantaste nedförsbackarna så finns det någon liten sak som händer till det positiva. Det är just de sakerna jag ska försöka förmedla, de underbara sakerna som händer runt mig och får mig att må bra.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Länkar

Översätt bloggen

Blogglovin

bloglovin

Ovido - Quiz & Flashcards