Stallrosen

Alla inlägg under oktober 2013

Av Kerstin - 11 oktober 2013 11:12

Så jag kan väl bjuda på ett "skit" inlägg då.   

I måndags då besiktningsmannen var här så uppdagades det att vårt avlopp inte funkade som det skulle. Infiltrationen hade troligast slammat igen. Ridå ner kan jag lova. Jag kände hur marken gungade och migränen slog till direkt. Kvällen som kom var allt annat än munter. Nu så här efteråt och efter att ha pratat med en av mina vänner som jag pratade med då så förstår jag att jag var rätt nära ett ordentligt sammanbrott. Jobbade med henne på tisdag natt och hon berättade att hon varit riktigt orolig över mig, vilket hon normalt aldrig är. Men under tisdagen så avlöste som sagt bra saker varandra och innan dagen var slut så hade jag ju både sålt och köpt hus. Killarna som skulle fixa avloppet har jobbat på sedan i onsdags förmiddag. Och idag fixar det de sista. Blir toppen bra. Bara vänta tills den härliga räkningen kommer då, mindre bra, men vad ska vi göra.

           

Allt gick ju inte smärtfritt då de stötte på berg titt som tätt...

Lustigt att det heter Sör"åker", då det mest är berg och sten här..

   

Blev lite full i skratt när jag kom hem från hundpromenaden och alla bilar var borta och kvar stod ett par stövlar prydligt uppställda på gården, ha ha!!

       

Infiltrationen på plats och allt övertäckt och klart!

Bra jobbat killar!!


Har fått lära mig att infiltrationerna håller ca 15 år, beroende på vilken mark de ligger i. Det vi hade var 26 år så det hade ju levt på övertid ett tag ändå. Det vi får för huset täcker inte allt, men en del av kostnaderna och det får vi väl vara glada över. Har sagt till barnen att det blir en knaper jul, men de är ju gulliga och förstår.

Dottern har sett en tapet hon vill ha och den finns i vitt eller svart, hon vill ha den svarta. Jag försökte förklara för henne att rummet blir så litet när man tapetserar med en mörk tapet. Hon funderar ett tag och så säger hon; "Men mamma, den svarta tapeten är inte tjockare än den vita, de är båda som ett papper ungefär." Och jo, så är det ju eller hur!!  


Hästar och hundar får det de behöver i form av motion mm, mycket mer hinns inte med. Men vissa ser ju nöjda ut ändå...

     

Jo det är Dexter, inget konstigt som kröp upp från avloppet...   


Har tömt en sektion i en bokhylla som stod uppe. Blev en tripp längs "memory lane". Hittade papper och bilder på hästar som jag tävlat/ägt och lika så hundar. Jag är ju en sparare, så jag hade dressyrprotokoll kvar sedan ponnytiden, de fick faktiskt gå till pappersinsamlingen nu, jag bär med mig dem i minnet istället. Känns skönt att bära mindre vid flytten. 7 veckor kvar, känns länge, men jag vet hur fort det går. Vips är vi där. 


Hästarnas flytt har strulat pga av min bil och nu är stallägaren på älgjakt i helgen, men på måndag ska förhoppningsvis min bil vara frisk igen och då ska jag upp och vi ska dra tråd så killarna håller sig inne. Snö ska tydligen vara på ingång så i helgen river jag sommar hagen och fixar till en provisorisk här hemma, det får duga i dagarna 3. Vill inte att sommarhagen ska frysa fast.

Carpe Diem!

Kerstin


Av Kerstin - 8 oktober 2013 22:51

Det hände, det är min tid nu och jag njuter!! Mitt (vårt) gamla hus är SÅLT!! Fick ok nu i kväll, tidigare under dagen var jag och skrev på för mitt och barnens nya hus. Vi hade en öppning där att OM inte vårt hus blev sålt så kunde jag backa ur affären, men nu behövs ju inte det!! Så jag är åter husägare!! Men denna gång så är det MITT!! Jag har en infart att skotta på vintern, lagom för en bil. Gräsplätten på baksidan är precis lagom mat för 3 marsvin. HUR underbart är inte det!!! Jag kommer alltså inte ens att äga en gräsklippare!! Och om nu sonen får som han vill så blir det en handjagare, tror det kommer att ta typ 3 min att klippa. Annat mot för 3 timmar. Vi har alla varsitt rum och jag har en STOR walk in closet... Har inte en aning om vad jag ska ha i den. Äger inte så mycket kläder, men jag kan ju fylla den med annat skrot kanske, nej visst ja, jag ska ju bli minimalist. 

Känslan är enorm! Ska bli så skönt, så bra. Visst kommer det att dyka upp saker och så, men i det stora hela så kommer allt att bli så mycket enklare. 

På morgonen så kan jag fortfarande gå ut och sätta mig och njuta av morgonsolen och en kopp kaffe, på eftermiddagen kan vi äta middag ute på altan i kvällssolen. Jag begär inte mer än så. Min kompis bor en gata längre upp, så vi har altanerna mitt emot varandra, fast utan insyn. Vi funderar på en linbana, för mig går det ju att rulla ner för slänten hem, värre för henne att klättra hem.. Ha ha!!

Förutom detta underbara så sken solen upp medan jag gick med hundarna och regnet upphörde, så guldgossen och jag tog oss en tur. Han var riktigt fin idag. Han börjar verkligen bli stark i kroppen, han orkar ligga kvar allt längre i samma takt, tempo och form. Han flyttar sig villigt både i skänkelvikningar och öppnor. Jag är RIKTIGT nöjd med dagen.


Kram till er alla för att ni finns där och har stöttat mig i motgångar och hejat på i medgångar, ni anar inte vad mycket det betyder!!

  

Kerstin

Av Kerstin - 7 oktober 2013 23:05

Men varför trodde jag att allt skulle gå bra, varför skulle jag ha flyt... Nä, vore ju tokigt, fel, galet...

Skit också..

Kerstin


Idag är en annan dag och efter en deppig kväll där en och annan tår kom i lite självömkan så dök ett energiknippe upp i morse och tyckte det va självklart att jag skulle få flytta. Tjoff, tjoff och tjoff så hade han löst en massa saker som normalt skulle ta en, två veckor eller längre tid... Imorgon startar problemlösningen, sedan är det ju bara att hoppas att köparna fortfarande vill köpa... Nu blir ju felet inte bara åtgärdat, utan helt nytt så varför skulle de inte vara intresserad kan man ju fråga sig, men som sagt, man är inte i mål förrän man passerat målsnöret.

Carpe Diem

Kerstin

Av Kerstin - 7 oktober 2013 09:29

Idag ska vårt nuvarande hus besiktas. Så nära målsnöret nu, jag kan se det, sträcka ut handen och ta i det, men ännu har inte bollen och jag passerat det. 

Idag ska jag börja riva vinterhagen här hemma, hästarna som är kvar här hemma har sommar hagen än så länge att gå i. Ska försöka flytta dem nu i början på veckan. Har tagit på mig lite extra pass på jobbet så det körde ihop sig lite med tiden (som vanligt). Sitter och tittat på november månad, skulle behöva några extra pass, snart jul ju, men när ska man hinna med allt annat som ev kommer då?! Tänkte då på ev flytt. Flyttar vi inte så löser ju det sig ändå. Nog om det.

Curre och Sullivan for iväg i fredags till stoägaren för att kolla av tjejerna, hon fick ta med båda för enkelhetens skull. Sedan är hon snäll och kör upp dem till nya stallet direkt. Så nu ska jag bara försöka få ihop lastningen här hemma. Walle åker ju utan vägg, så nu vet jag inte om jag ska ta honom först eller sist. Vem blir minst hysterisk av att bli kvar?! Tror jag kör Walle först, Hero är ju lättlastas och står snällt så det borde inte vara några problem. 

Nej nu ska jag åka och hämta lite hö, ha det så bra alla!

Carpe Diem!

Kerstin

Av Kerstin - 4 oktober 2013 11:07

Nästa fredag borde allt vara så gott som klart. Både med mitt nuvarande hus och med vårt nya boende. Vad som än händer under veckan som nu kommer så har jag i alla fall förberett mig.

 

Antingen så firar jag eller så deppar jag. Hi hi!

Nu hoppas jag ju bara att vinet smakar, för kostade gjorde det ju! 

Tips på mat till vinet,  Marianne?!

Hämtade ju sadeln här om dagen, men har inte hunnit rida i den ännu, men provsatt den bara och den är betydligt bredare i midjan än andra Caprilli sadlar, så jag tror tyvärr inte att det kommer att funka för mina höfter. Men den ser ut att kunna passa Walle, så jag känner ingen panik med att sälja den direkt om så skulle vara.


Och idag har jag ju för första gången lyckats ladda upp en film på YouTube!! He he! Blev en kort film på Sköldiz när han spelar keyboard, för det gör väl alla normala sköldpaddor?! Han till och med vinkar "hej då" på slutet, innan han dimper ner från scenen.. Hi h!!


Ha en trevlig helg!

Carpe Diem!

Kerstin


Av Kerstin - 3 oktober 2013 09:00

Vilken fantastisk höstdag det var igår! Hero och jag fick en mys tur. Jag hade bara tänkt skritta, men han var så fin så det fick bli lite trav jobb och så klättrade vi lite i sandtaget. Vi var båda varma, men inte svettiga när vi kom hem igen och det kändes lagom för dagen. Innan det hade jag gått en långtur med vovvarna. Det var tungt att gå igår, så jag fick övertala mig själv att gå en bit till, bara en bit till. Men sedan lossnade det lite, får se hur benen känns idag. De håller på att fixa vår grusväg, igår gick lastbilar med grus och vatten om vartannat, trodde de skulle vara klar tills idag, men de kör nu med, så det får bli skogen idag med för Heros del.

Hööks bjöd på pizzakväll igår. Vi hade väl gjort något bra och fick gå ut och umgås en kväll. Trevligt att ses utanför butiken ibland också. Först hade jag inte tänkt att gå eftersom jag tycker jag har så mycket annat som borde göras, men då kom barnen och sa att det var viktigt att jag umgicks med mina vänner och att de fick umgås med mormor. Tja hur kan man säga emot det?!

     

Trots lite dis och dimma på morgonen så kommer det bli en strålande vacker höstdag även idag.


Så jag säger..

Carpe Diem!

Kerstin


Av Kerstin - 2 oktober 2013 08:43

Vaknade till en vacker höst morgon idag, även gårdagen var fin, kanske snäppet gråare. Älskar hösten och dess färger som sprakar i solljuset.

 

Vackra höst..

Sitter just nu och tittar ut genom köksfönstret,fortfarande grönt på gräsmattan och ekarna har ännu alla sina löv kvar och även de är gröna och fina. Häcken bakom har börjat skifta i rött, så vackert. Kommer inte ihåg vad det är för sort på häcken, men den är ju så vacker. Tät och grön under sommaren och sprakande röd på hösten, med svarta bär som hänger i stora klasar. 

Gårdagen bjöd bara på 2 timmars sömn innan det var dax att hämta barnen för att åka och titta på en bostad. Den tilltalade oss alla väldigt mycket, så mycket att vi vi alla ville flytta in igår kväll redan. Ha ha!! Säger ju en hel del. Så nu är det den här väntan igen. Ska vi ha turen att få den eller vad?! 

Hade tänkt flytta hästarna den här veckan, men det får bli nästa. Har en maraton helg i jobb i helgen och då finns inte tid att åka så då blir det lättare att ha dem hemma. 

Hero är så trevlig att rida just nu så jag kan bara le, le och le när jag sitter på honom. Visst finns det massor, massor och åter massor att jobba vidare på, lossa mera, stärka i massor. Men just hans otroliga lugn och eftertänksamhet som han visar nu är underbar. Min Caprilli kom till posten igår och jag ska hämta den i eftermiddag, skulle eg vilja rida nu på morgonen, men vill samtidigt pröva sadeln så jag tror jag ska hejda mig lite. Får ta långpromenaden med hundarna nu på morgonen istället.

       

Höst och lite kyligare dagar bjuder på lite mer bus. ♥


Carpe Diem!

Kerstin

Presentation


Livet går i vågor, upp ibland, ner ibland, men även i de brantaste nedförsbackarna så finns det någon liten sak som händer till det positiva. Det är just de sakerna jag ska försöka förmedla, de underbara sakerna som händer runt mig och får mig att må bra.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Länkar

Översätt bloggen

Blogglovin

bloglovin

Skapa flashcards