Stallrosen

Alla inlägg den 18 augusti 2013

Av Kerstin - 18 augusti 2013 08:16

Började med att frustrationen fortfarande satt kvar lite under morgonen, men efter en ridtur på bästa och finaste Guldgossen så släppte det. Bytte bett i förrgår, men då skrittade vi ju bara, så han fick känna sig för lite på det. Men igår blev det lite mer trav och 2 korta galopper. När jag köpte honom så sa hans fd ägare till mig att han mest va riden på stång, men att hon bytt till vanligt 3-delat när han kom eftersom hon tyckte han skulle ha ett snällare bett. Mycket bra tanke tycker jag. Jag hade gjort likadant om han hamnat hos mig först. Sedan kan man diskutera om bett tills man blir grön i ansiktet, är stång snällare, ska man ha bett, ska det vara rakt, ledat på 2 eller 3 ställen, ska man ha koppar/sötmalm, fasta eller lösa ringar, mm mm. DET tänker jag inte diskutera här och nu. Men däremot kan jag säga att jag tycker att man bör variera sig när det gäller bett och att rida bettlöst i den mån det går. Jag har under min och Heros tid prövat lite olika bett då jag inte tycker att det vanliga bettet är helt tillfredsställande för honom. Han gapar mycket, visar tydligt att något är fel (tänder är kollade). Det kan betyda mycket, att som sagt tänder är vassa eller så, ont i kroppen, dålig ridning, sadel som trycker osv. Har testat de bett jag har och köpt några nya under vår tid, men alltid gått tillbaka till det 3-delade han hade. Nu har jag ett 2-delat westernbett som han faktiskt trivs bra med, men även här gapar han lite och suger inte tag i bettet som jag vill. Men så fick jag ett ryck städade sadelkammaren, putsade upp en massa träns och hängde upp alla bett han kan ha storleksmässigt på varsitt träns och så bestämde jag mig för att pröva betten ca 1 vecka var. Först ut var ett rakt bett, men som ändå är lite ledat och har koppar infällningar. Tror faktiskt att det är ett western bett... Ska fota idag och visa de bett jag har. Skrittade som sagt ut med det dag ett, han var väldigt skeptiskt mot det när jag tränsade, normalt dyker han på betten, men nu spottade han ut och jag fick lirka andra gången. Igår däremot dök han på bettet lika villigt som i vanliga fall. 

 

Vi red på vägen (till hans stora glädje) och upp på travvägen, gillas också av han.

Här har ett träd blåst halvvägs omkull, hänger på 2 andra träd... Lika spännande varje gång, hinner vi under..

   

Här uppe finns 2 volter i gräset, som några andra trampat upp och som vi brukar rida på. Vägen är 2,5 km, bra underlag så gott som hela vägen, det är i backarna som regn mm förstört lite, man kan även göra små avstickare på korta gräsvägar här och där. Idag jobbade vi bara efter vägen och gräsvägarna. Det var en sagolik häst jag red iaf. Han sög tag i bettet, lyssnade så fint på alla förhållningar, eller om jag ställde honom. Öronen framåt och munnen stängd. Det fina i det hela är ju att när han (alla) blir så här stadig så blir man ju själv så mycket stadigare och finare i sina hjälper. Ja jag vet, man ska vara stadig och ha kroppskontroll som ryttare, men idag så rider och tränar jag på tok för lite för att ha den perfekta kontrollen så kan jag få lite hjälp från hästen så uppskattar jag det.   

Och ärligt, hur många av oss gräsrötter har den balansen och styrkan i kroppen egentligen?!

Vi travade och kunde växla gångarter, tempo, flytta utan minsta lilla protest eller att vi tappade takten. Vi fattade höger och vänster galopp, lite bus i galoppen (men det får man på gräsvägar), men sedan så fin och härlig. När Hero och jag har bättre kondis så tror jag att vi skippar traven och bara skrittar och galopperar, ha ha! ÄLSKAR att galoppera, bara sitta eller stå och rulla på! LJUVLIGT!!! 

Kom som sagt hem med ett leende och Hero med, som fick gå på vägen hemåt också, han vände bort huvudet när vi kom till stigen som vi kan ta hem och skyndade sig förbi, ha ha!!

Så ringde Anna som va i byn och vi skulle mötas upp. Barnen ville bada, så jag tog vägen förbi sjön, släppte av dem där med förmaningen att inte drunkna medan jag for iväg. Hade sådan tur att en kompis kom samtidigt så jag kunde andas ut. Mötte upp Anna, som hade köpt wraps ("strumpor" till Heros boots, han får skav) åt mig, sedan fick jag en värmedyna som en försenad födelsedagspresent och jag hade lite saker till henne och T. Åhh, hade varit så trevligt att mötas upp och kunnat ta en fika, men nästa gång.. ♥ For tillbaka till sjön, där alla levde och det var 21 grader i vattnet. Pratade en liten stund med kompisen, innan vi alla for hemöver. När middagen var uppäten och klar så fick barnen för sig att de ville se film, sagt och gjort. De hoppade upp på sina cyklar och drog iväg till ICA i byn, lite mer än 1 mil t o r... Bra gjort tycker jag! Dessutom hyrde de en film som även jag ville se. ♥

Summan av dagen blev ju TOPPEN!!! Fint väder hade vi också!!


Carpe Diem!

Kerstin






Presentation


Livet går i vågor, upp ibland, ner ibland, men även i de brantaste nedförsbackarna så finns det någon liten sak som händer till det positiva. Det är just de sakerna jag ska försöka förmedla, de underbara sakerna som händer runt mig och får mig att må bra.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6
7
8
9 10 11
12 13
14
15 16 17 18
19 20
21
22 23
24
25
26 27 28 29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Länkar

Översätt bloggen

Blogglovin

bloglovin

Ovido - Quiz & Flashcards