Stallrosen

Alla inlägg den 12 februari 2013

Av Kerstin - 12 februari 2013 15:53

I morse blev det sovmorgon, inga barn hemma som skulle till skolan. Lite tomt, man vänjer sig inte. Frös när jag vaknade, blev lite varmare när jag jobbat igång mig och elden. Lite kaffe och frukost och sedan vara det bara att dra på sig täckbyxorna för att gå med hundarna, men VAD????? De gick i 2 delar!!! Dragkedjan delade på sig, fasen, har ju bara haft dem sedan mitten av december! Mina förra hade jag i 14 år eller om det var 15... Surt..   Ska se om jag kan sy ett stopp på dragkedjan, använder den ändå inte, de är dessutom för stora så det är inte så att jag "spräckte" dragkedjan, om nu någon "elak" person trodde det..   Så det blev bara ridbyxorna på hundturen, blev lite kallt och mina vinterstövlar gick ju sänder här om dagen så jag hade bara joddisarna på mig nu.. Var liiiiite kall när jag kom hem faktiskt. Satte mig framför elden en stund innan jag gick ut i stallet och visslade in Hero för en ridtur. Red fram och tillbaka på vägen idag också. Kom på att det måste eg vara riktigt bra för honom just för tillfället då han stressar lite för att komma hem, nu rider vi ju förbi gården flera gånger och han sköter sig så bra. Lite forcerad till att börja med, men han kom snabbt till ro. Han var så lugn så det kunde till och med köra förbi en liten lastbil utan att vi hamnade i någon snödriva eller studsade runt. Så efter att ha jobbat på bra i traven så avslutade vi ridturen med att skritta iväg en bit i skogen. Skogsmaskinen har kört upp en bra bit till så det gick bra att rida där. På hemvägen fick vi åter möte med samma lilla pickup/lastbil och även denna gång gick det bra. Men det var en bra chaffis också som körde sakta. Gillas!! Hero skrittade på lång tygel hem, något över tempo, men fullt acceptabelt. Långa steg och det är det som räknas.   Var rätt kall när jag kom hem efter att ha skrittat sista halvtimmen.. Fixade Hero och drog ut slangen för att vattna hästarna och naturligtvis så släppte slangen från fästet och sprutade vatten på mig! Så nu var jag både blöt OCH kall när jag gjorde det sista i stallet. Hann inte byta om innan jag skulle hämta sonen från skolan så jag kan lova att det var skönt att komma hem och dra på sig torra, varma och mysiga kläder och bli serverad lite varmt kaffe!! Börjar tina fram lite nu, men näsan rinner och halsen gör ont. Fast det gjorde det redan i morse, men det blev väl knappas bättre av det här..

Nej, nu hoppar jag in i duschen och kryper ner under filten i soffan istället!!

Och min Ipad lade bara av sådär igår!? Irriterande!!

Kram

Kerstin

Av Kerstin - 12 februari 2013 09:33

Efter en natt med frossa så var jag allt annat än pigg när jag skjutsade barnen till skolan. Beslöt mig att stanna hemma från nattens jobb, har verkligen inte råd eller lust med det, med vad ska man göra. Slumrade till när jag kom hem igen och när jag vaknade till igen och fått i mig frukost så kände jag mig lite starkare. Gick med hundarna och gjorde stallet, fick för mig att jag orkade att jobba Curre lite på lina. Han skötte sig så bra att jag blev inspirerad och fick energi till att ta ut Sullivan också. Han skötte sig lika bra han med och det var en betydligt piggare Kerstin som for och hämtade sin son än den som lämnade. Blev bara sonen och jag hemma och vi myste ner oss i soffan med varsin bit tårta som blivit kvar sedan kalaset. Vips försvann tiden och han for iväg till sin pappa. Hemma blev jag och hundarna, gick en sväng med dem och sedan ut för att ta in hästarna. Blev lite ridsugen så Hero fick på sig sakerna och vi jobbade på lite i skritt på volten som hingstarna och jag trampat upp utanför stallet. Efter lite hets så coolade han ner sig och lyssnade bra, så jag gav honom långa tyglar och tänkte bara skritta ner till vägen och runt gården lite innan han skulle få gå in. Men när vi kom ner på vägen så var det ju verkligen perfekt underlag då det snöat lite under dagen. Så jag bestämde mig för att pröva på några igångsättningar. De första rusade han iväg in i, men så var det som om att vrida på en knapp. Han bara kom till ro och lyssnade så fint. Både fram i trav och ner till skritt igen. Ökade på antalet steg i traven och till slut så travade vi i en härligt, lugn och bärig trav fram och tillbaka på vägen. Han flyttade sig fint när jag bad om det och var bara allmänt FIN!! Kan vi fortsätta härifrån så blir det bra! För första gången så kändes det verkligen som om jag hade riktigt bra läge att fatta galopp, men han är inte där än, ska få stärka sig i traven först och bli stadig i det här. Sedan kanske vi slipper den hysteriska galoppen. Man kan ju hoppas iaf.   Men det här var faktiskt första gången som det kändes RIKTIGT bra och att vi verkligen kan komma någonstans! Underbart!!

Super inspirerad så fick även Walle komma ut en sväng i mörkret som avslutning och även han skötte sig bra. Prins fick nöja sig med att bli avborstad och få på täcke och en morot i krubban efter lite mys med matte, men han såg väldigt nöjd ut så..   Klockan hade blivit 20.30 innan jag kom in och insåg att förutom tårtan så hade jag bara fått i mig frukosten.... Blev 2 äggmackor och lite juice som kvällsfika efter en varm och härlig dusch. Kan säga att det var en väldigt nöjd Kerstin som gosade ner sig i filten och soffan igår kväll.   Idag blir det förhoppningsvis en kortare ridtur, lite möten mm som ska avklaras idag så eg borde jag redan vara på språng, men jag har ont i halsen och lite snorig så jag har valt att ta dagen som den kommer. Hinner jag så hinner jag.

Glömde säga att jag även hann kolla över 3 av hästarnas hovar och snygga till dem lite. Japp, jag var väldigt effektiv igår!!   

Ha en toppen dag!!

Kerstin

Presentation


Livet går i vågor, upp ibland, ner ibland, men även i de brantaste nedförsbackarna så finns det någon liten sak som händer till det positiva. Det är just de sakerna jag ska försöka förmedla, de underbara sakerna som händer runt mig och får mig att må bra.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6 7
8
9 10
11
12
13
14 15 16
17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27
28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Länkar

Översätt bloggen

Blogglovin

bloglovin

Ovido - Quiz & Flashcards