Stallrosen

Alla inlägg den 20 juni 2012

Av Kerstin - 20 juni 2012 16:57

Hero och jag tog oss en skritt tur genomskogen idag. Han började lite trevande, men efter ett tag så klev han på riktigt bra, men det blir nog skor bak också nästa gång hovis kommer. Dumt att han spänner sig för att han ömmar nu när vi korrigerat honom i kroppen. Han var så rolig idag, i början var jag ju med honom för att känna hur han rörde sig mm. Men allt eftersom så svävade mina tankar iväg på annat håll. Gissa vad? Då minsann bjöd han på lite skutt med skruv så matte var tvungen att hålla i sig lite. Men så fort jag var med honom igen så lunkade han på igen.   Bus pojken.   

Hemma igen så blev det lite extra små pyssel med honom, bara för att liksom, sällan jag tar mig tid för det lilla extra, dumt eftersom det är det som ger en ännu lite mer glädje och energi. Nu står han och Prins inne och vilar lite, blir nog till att sova ute i natt med. Blåsten verkar hålla i sig, vilket håller krypen borta.

Men nu ska hundarna ut!

Ha det så bra!

Kerstin

Av Kerstin - 20 juni 2012 09:39

Vi/jag har haft några bra dagar, inte för att det händer speciellt mycket här egentligen, men att de bara rullar på i maklig takt kan vara nog så skönt.

I går var först hovis här och slog på en tappsko på Hero. Att han skulle trampa av sig den hade vi räknat med, eftersom hon har lagt på en större sko så hoven ska få plats och dessutom så finns inga "kappor" på skon, allt för att ge hoven maximal "frihet" trots att det sitter en sko där. Hero har VÄLDIGT fula fötter, eller nu börjar vi få fason på dem, men tyvärr har han 2 riktigt fula sprickor som kommer att kräva sin hovslagare. Är lite kluven om jag ska lägga ut bilder på dem eller inte. Blir alltid sådana knasiga kommentarer på sådant. Vi får se. Det enda jag är lite arg på mig själv är att jag tyvärr inte dokumenterade hovarna från dag ett. För även om det ser "illa" ut nu så är det SÅ mycket bättre. Han ömmar bak, men vi har beslutat att han ska få gå barfota där ett tag till och se vad som händer. Det är ju lite både och med det. För att få maximalt med blodgenomströmning och få friska starka hovar så kan han behöva gå barfota, men ska jag rida så vill jag ju verkligen inte han ska gå och ha ont, dock ömmar han inte på mjuka underlag. Min ridtid under sommaren är ju väldigt begränsad så antagligen så får han fortsätta gå barfota.

Curre och Prins fick sina hovarna fixade också, så nu är det bara Walle och Sullivan kvar, som ska fixas till veckan.

 

Lata dottern red fina Curre tillbaka till betet sedan.

     

Fina Curre i sin sommarfläta.

Sedan kom Anna och gick igenom Hero. Fanns lite att jobba med, men inte SÅ illa. Det mesta kommer inifrån, så snälla Anna skulle beställa hem ett preparat som han ska få så att magen och tarmarna kommer i balans igen. Och med tanke på hovarna så är vår framtida plan att ta det LUGNT!! Ungefär som jag redan planerat då.   Allt hänger ju ihop, dålig mage ger ju dåliga hovar och dåliga hovar ger spänningar i kroppen osv... Sedan beror inte bara magen på hovarna vill jag bara påpeka, dålig hovvård är grunden till Heros dåliga fötter, men en dåligt fungerande mage gör ju inte saken bättre. Jag belastar heller inte någon av de förra ägarna för hans hovar, däremot deras hovslagare, som borde vetat bättre, det är deras jobb.

 

Anna och Hero

   

Nöjda hästar i hagen sedan.

Sedan gav vi oss iväg till min kära arbetskollega, som samlat ihop oss nattare och vi hade lite knytkalas. Vi åt och skrattade oss igenom kvällen. Barnen och jag tackade för oss strax före 23-tiden. Hemma igen så konstaterade vi att det var så kallt och blåsigt så hästarna fick vara kvar ute, eftersom det inte fanns några kusar i luften. Och inga grannar har ring ännu så jag antar att de är kvar i hagen fortfarande då...   


Idag blir det bad om vindarna mojnar och värmen går upp någon liten grad, än så länge bara 16,5 i skuggan och kalla vindar.

Ha nu en riktigt bra dag!

Kram

Kerstin

Presentation


Livet går i vågor, upp ibland, ner ibland, men även i de brantaste nedförsbackarna så finns det någon liten sak som händer till det positiva. Det är just de sakerna jag ska försöka förmedla, de underbara sakerna som händer runt mig och får mig att må bra.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5 6 7 8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Länkar

Översätt bloggen

Blogglovin

bloglovin

Ovido - Quiz & Flashcards