Stallrosen

Alla inlägg den 15 april 2012

Av Kerstin - 15 april 2012 20:40

Det är med tårar i ögonen jag skriver det här inlägget... Men inte av sorg, utan av lycka! Lycka över att äga dels en så helt fantastisk ponny som fröken Z är och sådana underbara små killar som även de är helt fantastiska att arbeta med. Jag kan verkligen rekommendera er att gå en kurs i Belönings baserad hästträning, eller någon annan träning för Caroline Fransson! En fantastisk människa som lyfter fram det positiva och ser det lilla.

I dag fick Z och jag jobba på lång tygel. Jag har försökt mig på det i min ensamhet, men aldrig riktigt hittat "flytet". Med ND gick det ju skapligt, men rätt gjorde jag ju inte...   Nu fick jag hjälp att hamna i rätt position och vi fick börja lite lätt med en "öppna" efter långsidan. Allt med fokus på att denna övning i förlängningen ska bli en "belöning". Om man säger så här, "vi hade verkligen flyt"!! Allt är verkligen inte perfekt, men vilket flyt!! Sagolik ponny!! Nu ska vi jobba med rak riktningen och ur den så får hon gå in i en öppna som belöning! Låter det inte helt fantastiskt! Såg super enkelt ut när Carolina visade. Och gör jag bara rätt och låter bli att tex dra i innertygeln så går det ju LYSANDE!!!

 

Inner tygel, AJ AJ!!

     

Massor av instruktioner och guidning... Z bara njuter!!

 

"Det här är jag JÄTTE bra på matte!"

 

"Jag är även bra på att vara otroligt söt!"

Jag ska flörta lite med Angelica, som ska få "äran" att fortsätta med vår utbildning på lång tygel, och se om hon fick några fina bilder på fröken Z. Någonstans i ögonvrån så anade jag en kamera.

Att använda belönings baserad träning känns väldigt rätt tycker jag, det handlar ju inte bara om att göra trick med sin häst utan att få den att göra "rätt". Jag använde ju mig av klickern i övningen jag gjorde på lång tygel, i förlängningen så kan jag ju omsätta det till att hjälpa barnen i ridningen! Jag har inte fått någon liknande AHA upplevelse sedan jag gjorde min 1:a galopp piruett och jag kan lova att det var ett tag sedan!!

Så nu ska det bli en helt annan träning av pojkarna och jag kan liksom inte ens se ett misslyckande eller några som helst problem!

Nu ska en MYCKET nöjd matte gå och lägga sig!!



Av Kerstin - 15 april 2012 07:14

Snart dax att lasta fröken Z för andra dagen av träning. Ska bli lika roligt idag som jag hade förväntningar igår. "Belöningsbaserad hästträning" eller klickerträning. Kan hålla med om vår "fröken" Carolina Fransson att klicker förknippas med trickträning, men efter att ha gått igenom träningen och sett närde andra tränar så ser man verkligen vilket otroligt effektivt instrument klickern kan vara. Jag höll ju på lite med klicker när jag hade Lukas, men han var ju en otroligt intelligent liten kille så han löste ju det jag gjort fel. För nu så här efter kursen så inser man ju att man hade sina små olater och en massa okunskap (som vanligt).

     

Vi började med en flugsmällare som "target", nos på, klick, undan med smällaren, godis. Phu!!

Nästan värre än att rida, massor med saker att hålla reda på.

   

Fröken förklarar och visar, Zabina förklarar och visar att hon minsann kan ett annat trick och tycker det också kan ge lite godis... Sorry, inte idag!!

Det var en trött Z som kom hem igår kväll, gick raka vägen till boxen utan att ens prata med killarna!!

   

Kurskamrater, fröken Carolina och lite kurshästar..

 

Hästarna gick ute i rasthagar hela dagen, perfekt. Låg vid ridbanan och ingen behövde vara ensam.

Nu ska jag snart lasta igen och åka iväg.

Ha det så bra!

Kerstin

Presentation


Livet går i vågor, upp ibland, ner ibland, men även i de brantaste nedförsbackarna så finns det någon liten sak som händer till det positiva. Det är just de sakerna jag ska försöka förmedla, de underbara sakerna som händer runt mig och får mig att må bra.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Länkar

Översätt bloggen

Blogglovin

bloglovin

Skapa flashcards