Stallrosen

Direktlänk till inlägg 14 september 2011

Platt fall...

Av Kerstin - 14 september 2011 19:59

Sov gott i morse och vaknade ganska "utvilad" (tror inte 3 timmars sömn räknas som det, men, men..). Dagen rullade på, vindarna tilltog allt eftersom dagen gått. Lite ortevligt med alla stormvarningar man hör.

Efter middagen så hade jag och sonen tänkt rida, men jag blev SÅ trött. Då säger sonen; "Men kom igen då mamma! Vi kan ju ta en kort tur." Vem kan motstå det??  

Så vi begav oss iväg i blåsten, lite bättre i skogen. Secret var väldigt lugn och framåt, öronen spetsade och skrittade med hela kroppen. Härligt när spänningarna börjar släppa. Så kom vi till en av ängarna och "tjohoo" vad glad hon blev, for rakt upp i luften. Tok fia. Men sedan på hemvägen, vet jag inte vad som hände med henne. Frustrerad när hon fick vänta på Prins, backade ner i diken och lättade fram. Detta har hon ju gjort tidigare, men jag har inte brytt mig så mycket. Nonchalerade henne även idag. Så kom vi hem och jag hoppade av, skulle hjälpa sonen och när Secret stövlade på oss så puttade jag bak henne med handen mot bogen och tog lite i tygeln. Vips så reste hon sig, allt högre... Jag släppte tygeln eftersom jag stod mitt framför. Backade undan själv och puttade bak sonen och Prins. Secret hade vid det här laget gått helt upp, tappade balansen och slog över. Bakom henne så var ju våran brunn, med en cementring runt som vi murat på stenar... Min enda tanke var att nu bryter hon nacken, men hur det nu var så lyckades hon vrida sig i luften och landade lite på sidan istället. Hon klev upp och stod lite chockade kvar. Jag ledde henne fram och tillbaka, allt verkade ok.  Fixade iordning allt med henne och hon stod som ett ljus, men så skulle jag tvåla in benen (mugg). Pang, sa det så kom långbenet farandes. Men se det gillas verkligen inte av mig. Nej, det är inte trevligt för hästen när man pillar på muggen varje dag, men vid sparkar går gränsen. Efter att ha fått en blöt svamp i rumpan så återgick hon till att bara lyfta benen och visa att det är lite otäckt när jag pillar, tvättar och smörjer. Det är ok.

Ska hon fortsätta visa lite tendenser till att lätta fram när hon inte får som hon vill så blir det till att gå tillbaka till avelsboxen eller så finns ju alltid korvfabriken... Låter hemskt, men jag har 2 barn att tänka på också. Hon har väldigt dålig balans vilket gör det hela farligare. Vi ska jobba lite från backen nu ett tag också så får vi se vart det bär av. Hon askyr att vara ensam så det ska vi träna på också.

Skriver

Kerstin

 
 
Nina

Nina

14 september 2011 21:51

Ojojoj, det här lät ju inte så roligt! Hoppas, hoppas att det inte upprepar sig. Det vore ju 17 om du inte skulle kunna få ha en egen ridhäst som fungerade. Vet du om hon visat såna tendenser hos tidigare ägare? För övrigt tycker jag att du resonerar helt rätt, varför ska man utsätta sig för faror när man har ett ansvar för sina goa ungar?!
Hur tog sonen det hela? Blev han rädd?
Ha det gott nu!

http://stallskogalund.blogg.se

 
Maria

Maria

14 september 2011 22:07

Usch vad läskigt, men skönt att inget farligt hände...

http://maria-hastliv.blogspot.com

 
Anna

Anna

14 september 2011 23:27

Vilken tur att det gick så pass bra trots allt!!! Hoppas att det bara var en engångsföretelse från hennes sida!!

Mvh Anna & Tabasco:)

http://www.anaby.bloggplatsen.se

 
Marie

Marie

15 september 2011 07:58

Oj oj det är inte bra detta. Du måste lova att inte utsätta dig för fara i onödan!

http://stallbrannebo.blogg.se

 
Camilla- Tävla om tre plagg ifrån Mountain Horse

Camilla- Tävla om tre plagg ifrån Mountain Horse

15 september 2011 08:35

Ojoj, vet hur det är med sånna kärringar :( Hur tog lillgrabben det?

http://camillahastskotare.blogg.se

 
Caroline

Caroline

15 september 2011 09:17

Vilken kärring till häst du har fått med temperament.
Fast vad rädd om dej och framförallt tänk på som du skriver du har barn med.

http://www.ridemyhorse.blogg.se

 
Erika

Erika

15 september 2011 09:18

Oj.. :O
Tur i oturen att ingen kom till skada, förhoppningsvis blev hon chockad själv och gör aldrig mer om de.
Då hon kanske själv blev rädd för vad som hände.

Tips kör mycket NH.
De gjorde jag med Raski hon höll också på o stegra.
Och mig lyckades hon sparka i huvudet en dag.
Då gick gränsen, då kom NH tränare ut sen dess har jag kämpat med NH en hel del.

Men du sa ju inte utsätta varken dig eller sina barn för fara om hon beter sig sådär..

http://eriikapettersson.blogg.se

 
Angelica

Angelica

15 september 2011 09:59

Usch då! Det bådar inte gott! Har en ponny som betedde sig så hos sin nya ägare när jag sålt henne som nyinriden 3-åring. Hon började tillslut resa sig så hon slog över vid ridningen också.

Köpte tillbaka henne och hon gjorde det första gången jag red henne, men inte mer sen - och aldrig från marken mot mig.
Berodde förmodligen på att hästen inte respekterade henne som ledare. Hon gjorde uppror helt enkelt.

Kan ju vara så att Secret testar ditt ledarskap nu (med tanke på protesterna att gå in i stallet mm också), och använder hon sig av sådan teknik är det ju inte lätt att kontrollera henne.

Hoppas hon inte skrämde livet ur pojken!

http://goldcot.blogg.se

 
Spanaren

Spanaren

15 september 2011 11:51

Men oj, oj ... tur att det gick bra för både dig och secret. Hur är det när ett sto kommer i brunsten ... kan det bli på detta sätt då? Eller är det en maktkamp om vem som bestämmer ... Kanske du skulle ägna dig enbart åt henne i ensamhet eller ...
Du får säkert hästvana tips från dina vänner med hästar ;.) Jag är ju bara en som är totalt oinsatt i hästvärlden :-) /kram

http://spanaren55.bloggplatsen.se

 
marianne

marianne

15 september 2011 15:23

Usch vilken envis och dum kärring...
hoppas hon inte gör om det, tycker nog du är värd en lagom snäll häst nu som du kan rida och träna.
Ava testar mycket oxå (men på ett mycket snällt sätt), det tar ju tid för dom att aklimatisesra sej och lära sej nya rutiner...men så där bråkiga behöver dom väl nte vara?

http://marremams.blogg.se

 
Anna

Anna

15 september 2011 15:43

känner igen det där,vill stealin inte så går det bara på ett håll och det är rakt upp..mindre trevligt

http://annashastliv.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kerstin - 1 februari 2020 13:44

Ja, som rubriken säger så börjar jag fundera om jag är det och alltid varit det. Kan liksom inte tacka nej till jobb utan att må dåligt, få lite ångest. Samtidigt så får jag lite ångest över att jag inte är hemma med barnen, som visserligen är stora ...

Av Kerstin - 29 januari 2020 12:40


Efter att ha tittat igenom ett antal inlägg från folk som vill bli medryttare så funderar jag allt mer på varför de inte väljer att skaffa egen häst. De har oftast en lång önske (krav) lista på hur hästen ska vara och vad de ska få göra med hästen, v...

Av Kerstin - 18 januari 2020 15:23


Tiden, den tiden. Ibland rusar den iväg och man kan inte förstå var den tog vägen eller hur den kunde å så fort. Ibland går det sakta, så sakta, som om någon limmat fast visaren på klockan. I april 2019 så bestlutades att vi skulle bli med stor häst ...

Av Kerstin - 4 januari 2020 14:05


Jag tillhör den där gruppen med människor som alltid försöker vara snäll, ställa upp för andra, fixa och dona för att allt ska lösas på bästa sätt, inga krav på att andra på något sätt ska betala tillbaka det, bara alla är nöjda så är jag också nöjd ...

Av Kerstin - 3 januari 2020 15:06

Om det var halvtid i förra inlägget så borde det ju vara heltid i detta. Ett år är avslutat oh vi har tagit tre kliv in i nästa decennium. Jag antar att detta år och decennium kommer att innehålla skratt, tårar, frustration och allt annat som de övri...

Presentation


Livet går i vågor, upp ibland, ner ibland, men även i de brantaste nedförsbackarna så finns det någon liten sak som händer till det positiva. Det är just de sakerna jag ska försöka förmedla, de underbara sakerna som händer runt mig och får mig att må bra.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15
16
17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Länkar

Översätt bloggen

Blogglovin

bloglovin

Skapa flashcards