Stallrosen

Alla inlägg under juni 2011

Av Kerstin - 6 juni 2011 23:18

När jag kom hem ikväll visade det sig att älskade Prins hade kraftig kolik. Han hade rullat sig massor under dagen och även legat på ryggen (tarmvred??) några gånger. Resten av familjen hade inte reagerat på det. Trott att det var kusar mm som störde. Nu har jag gått med honom i snart 5 timmar, med pauser. Och han har fått i sig olja. Han är lugnare, men det kan ju även vara trötthet. Fortfarnade inget ljud i magen och han är enormt uppblåst och spänd. Han vilar nu, ska snart ut igen. Veterinären var på väg ända tills han hörde att det var en oförsäkrad, gammal shettis. Då vände samtalet och han förklarde vad dyrt det skulle bli för mig att ta ut honom på jourtid?! Jag sa både det ena och det andra åt honom och hotade med att anmäla dem om de inte kom ut den här gången. Detta var kl.18, då lovade han att ringa om han hade någon annan körning hit ner... Än har han inte ringt och eftersom jag fortfarande väntar på att de ska ringa om besiktningen av hästen jag sålde för snart 10 år sedan så tvivlar jag på att han ringer. Men om det inte släpper snart så måset jag nog ringa och få fart på idioten!! Tror det var han som lyckades ta ihjäl grannens häst... Så eg vill jag inte ha hit honom...

Nattjobbet är ialla fall avbokat, blir till att vaka här hemma istället. Håll tummarna för vår lilla Prins nu!

  Han är ju det bästa vi har!  


Skriver

Kerstin

Av Kerstin - 5 juni 2011 21:56

Det första jag gjorde idag närjag vaknade vara att fixa en rabarberpaj. Blev helt ok. Efter den fina frukosten så gjorde jag alla de vanliga måstena, vissa roligare än andra. Hade tänkt sova efter middagen eftersom jag klev upp redan kl.1, men då valde vattenpumpem att krångla så jag tog hundarna och en shettis med en dotter på och traskade iväg till skogs istället, så fick sambo trilskas med pumpen.

Inte så svårt val tycker jag....

 

"I'm a big, big girl in a small, small world..." Eller var det tvärt om...     

Idag blev det lite galoppträning, att våga rida lite fortare.

   Som vanligt inga problem. Notera de hängande tyglarna....

  Kom igen då grabben, lite fortare!!

Sedan vaknade ju Dexters vallinstinkt till liv...

     

"Matte, hallå!! De försvinner från flocken!!!"

  "Jag får väl hämta dig istället då...."

  "Åh, så bra här kommer de ju..."

  "Ha, jag kan ta dig fast du galopperar!!"

  Så här glad blir man efter några "full fart galopper"!


Kommer nog att bli en lång natt och nog kommer jag att längta hem till sängen och de få timmarna jag får där innan det är dax att åka till nästa ställe. Just nu ser jag mest fram emot onsdag, vid sisådär 08.00, då är barnen på skolan, hästarna ute, hundarna rastade och sängen MIN, bara MIN!!!   Sedan är jag faktiskt ledig till midsommarnatten!! Härligt!! Eller... jag har ju en helg inbokad, men det går ju i ett nafs..

Ha det så bra!

Skriver

Kerstin

Av Kerstin - 5 juni 2011 01:02

Så egentligen så behöver jag ju inte uppta er värdefulla tid med nonsens ord... Men å andra sidan så är ni ju kapabla att klicka bort er själva också.. Så jag överlåter ansvaret till er.

Sol och och blåst har dominerat idag, härligt sa hästarna. Mina små shettisar är bara för härliga. Har gjort en liten grönhage åt dem på gräsmattan, som ligger i anslutning till vinterhagen. Så när jag mockar eller går en sväng med hundarna brukar de få vara där. Alltså inte så länge varje gång. Idag glömde jag helt av att stänga efter jag gjort klart stallet. Så jag skyndade ut och gissa om jag blev förvånad när 2 matglada shettisar står inne i vinterhagen och halvsover!? Lät grinden vara öppen och höll lite koll på dem. Kunde konstatera att de gick ut till det gröna, betade ca 5-10 minuter, gick sedan in i vinterhagen och strosade på 30-45 minuter innan de gick och åt några minuter igen... Kanske kan man säga till en fångshettis att den inte får äta så mycket för sitt eget bästa, eller gäller det bara min kloka Lukas!?   

preliminärt datum för hämtning av Sockertoppen är klart. Så nu har man något att se fram emot.

Sambo sa också att vi har 150 föräldra dagar kvar att ta ut innan mitten på September.... Hade jag vetat det liiiiiite tidigare så har jag inte tagit på mig så mycket jobb som jag har gjort i sommar.. Nu hinner knappt ta ut 50 av dessa dagar... Trist! Men jag tänker ialla fall njuta av de dagar jag tar ut!

Ha en trevlig söndag!

Skriver

Kerstin

Av Kerstin - 3 juni 2011 22:53

Rondat och fixat. Har haft en bra dag på jobbet och hoppas nu på en bra natt. Har ju trevliga kollegor så det blir nog helt ok. Har tjuvstartat med en kopp java och lite rabarberpaj. Var så attans hungrig, blev ingen middag idag... Man kan ju inte hinna allt.

Pållarna gillar inte att knotten kommit, vill in. Skriker så fort de ser mig. Prins täcke är på tok för stort, måste försöka sy om det eller köpa ett nytt. Känner inte för att köpa något just nu... Men allt myggmedel i världen hjälper inte honom nu. Så knepigt. Lukas har inte ett enda bett?! Och då har jag säkert dubbelt så mkt spray mm på Prins.

Ja, inte mycket mer att förtälja.... I morgon blir det sovdag, sedan 4 nätter och en dag innan jag blir ledig igen. Får se vad vi hittar på då. Har lovat lilla tösen att åka till en ridbana och träna lite, så det är väl bäst att hålla det löftet då.

Har lite funderingar, men jag håller dem för mig själv ett tag, så får jag se om det är som jag tror...

Ha en trevlig kväll!

Skriver

Kerstin

Av Kerstin - 2 juni 2011 22:20

Imorgon blir det dubbelpass, så uppdateringen får vara. Hoppas ni överlever..  

Tack för alla gulliga kommentarer om vår lilla Sockertopp!! Vad less ni ska bli att läsa om henne då, sedan när hon kommit på plats och så!!   Återkommer med all värdefull fakta om henne då. Och mer foton och filmer naturligtvis...

Bjuder på lite trav....  

   Förstår att du längtar Frida....   

Och som ni ser så passar hon ju i rosa också!  

Ha en toppen fredag!

Skriver

Kerstin

Av Kerstin - 2 juni 2011 08:51

Japp, kan inte sluta nu när jag väl öppnat dörrarna!!  

Lite kort om Sockertoppen.

 

Hon är en super söt liten dam på 4 år, ja jag vet, helt vansinnigt, men vem har sagt att barnen ska ha henne?!     Hon är mycket välriden, ligger på en 4-årings utbildnings nivå. Till min hjälp med utbildningen inom ridningen på henne så har jag frågat (hotat, tvingat) bästa lilla Frida. Hon är duktig och gör som jag säger (vågar väl inte annat). Frida ska även rida henne på kvalitets och sedan rida lite unghästklasser på henne. Sedan får vi se hur det går. Själv tror jag egentligen att Sockertoppen är alldeles för bra för mina barn, men de kanske också utvecklas...   Om inte annat så är det viktigaste att allt fungerar. I hagen med de andra hästarna och i ridningen, om nu barnen ska få hjälpa mig med henne.. Den tid som hon inte rids av Frida så kan man ju jobba henne från marken och som Camilla så käckt föreslog, köra in henne... Hua!! Gillar inte att köra, men det är väl en vana det med. Hon har ett underbart lynne så jag har egentligen inga som helst tvivel på att det ska fungare. Nog om henne nu!!


Jobb i en vecka nu innan jag åter går på mammaledighet!! Ja ni läser rätt, har börjat ta ut lite av alla de föräldradagar som vi har kvar på dottern. Kommer att ta mina helger och någon strödag här och där innan jag går på till midsommar igen. Skönt!! Sedan blir det full rulle hela Juli innan det sinar ut lite i Augusti och det blir lite fler mamma dagar.

Nu ska jag farta lite!

Skriver

Kerstin

Av Kerstin - 1 juni 2011 20:31

Idag blev det en skrittur med båda våra guldklimpar. Lukas är helt ren och iskall i hovarna, han tycker det är kul att få komma med ut och bli riden. Orken är ju inte den bästa, men att han njuter av att vara med går inte att missa. Idag fick han ha på sig Prins westernsadel, den låg super bra på honom!

Lilla western pållen!

    Hallå, glöm inte mig, jag är också söt.

Dexter var på bus humör och försökte få igång Lukas. Nästan lika stora.. hi hi

     

Sötaste syskonen på de sötaste ponnyerna.  

     "Hör du illa eller???" Tro om det är det Lukas säger eller är det ngt bus på G..

   

Lite smakprov på det gröna får de naturligtvis.

På hemvägen stötte vi på lilla grannen, men han blev lite blyg.

 

Nöjda och glada kom vi hem igen.


Angående vår lilla sockertopp så kommer mer info om henne när hon väl landat här hemma. Besiktningen gick bra och vi ser verkligen fram emot att ta hem henne. Ska bli spännande och kul! Bjuder på ännu en bild på henne. Hon kommer att platsa bland våra gullepluttar!



Ha nu en trevlig kväll!

Skriver

Kerstin 

Av Kerstin - 1 juni 2011 12:31

Om ca 2 veckor så kommer den här lilla damen hem till oss!! Söt som socker är vad hon är. Resten tar vi som det kommer!

  Bilden lånad av snart fd ägaren!  


Ha det så bra!

Skriver

Kerstin

Presentation


Livet går i vågor, upp ibland, ner ibland, men även i de brantaste nedförsbackarna så finns det någon liten sak som händer till det positiva. Det är just de sakerna jag ska försöka förmedla, de underbara sakerna som händer runt mig och får mig att må bra.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3
4
5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Länkar

Översätt bloggen

Blogglovin

bloglovin

Ovido - Quiz & Flashcards