Stallrosen

Alla inlägg under februari 2011

Av Kerstin - 18 februari 2011 08:44

.. Vi någonsin kommer att få uppleva denna årstid igen??? För idag, snöar det som omväxlingsskull och är -19 friska grader...

  Förutom snöskottning så ska kylskåpet matas idag...

Skriver

Kerstin

Av Kerstin - 17 februari 2011 16:20

Höstmånaderna går mot sitt slut, man är less på slask, regn, halka, hårda vägar och mörkret. Man vaknar en morgon och tittar ut genom fönstret, jippiiie!!! Det har snöat, pukla och skridskor åker fram fast man fortfarande ser gräset genom snön. Så ljust det blev, vad underbart!! Det kommer lite mer snö, underbart! Det är ljusare på kvällen när man går med hunden, man kan trava och galoppera i skogen och efter vägarna. Det kommer ännu mer snö! Härligt, snövallarna på gården växer och man kan åka pulka och göra snögrottor. Snön yr så härligt när man galopperar på ängarna, kan det bli bättre??!! Det bli rjulafton och stora härliga flingor faller, precis som i sagor och på film   ! Det blir nyår och kallt, kylan kommer, mysigt då kan man elda på lite mer inne och få mys stämmning. Kylan håller i sig, vattnet fryser. 4 törstiga hästar vill ha massor av vatten varje dag... Bilen vill inte, det är för kallt.. Det snöar lite till och så ännu en dag... Efter en vecka av snö och kyla så kommer solen!! Underbart, långpromenad med hunden i det kyliga, men ack så härliga vädret. Man sadlar på pållen, men vart tog stigen i skogen vägen, vart tog shettisen vägen?? Ok vi rider på vägen i stället.. Oj så smalt och halt det blivit.. Men titta nu snöar det och plogbilen kommer... Men blev det kallt igen... Opps, där rasade en lada under snötyngden... Snö... Igen... och igen.. De lagomt stora snöhögarna som barnen lekte i måste man nu ha bergsbestignings utrustning för att nå toppen på. Det fortsätter att snöa... Vart ska man lägga snön man plogar undan?? Jag vet, på andra sidan vägen... Oj, där var det stopp... Tänk, bakom den här snövallen finns en sommar hage och min "ridbana"... Undrar om man någonsin ser den igen...

Vinter, underbara vinter, med klarblå himmel och underbara ridturer där snön yr är bara ett minne blott...

Välkommen till istiden...

Skriver

Kerstin

"Jag är inte bitter, näää"

Av Kerstin - 17 februari 2011 09:05

Och det är inte lite heller... Suck, man får vara glad att det är pudersnö så det går lätt att skyffla undan, men det ska ju göras...

Måsta även skrapa av stalltaket då jag ska lämna tillbaka "rakan" jag fått låna, samt klippa det sista på Sydney, eftersom klippmaskinen ska till samma ställe. Hatar att låna saker, minsta lilla strul så blir det ju bara stressigt när de ska tillbaka. Nu ska jag den vägen i morgon och då är det ju läge att lämna igen.

Sambo på hockey ikväll så kidzen och jag får klara oss själva. Dottern är för övrigt hemma idag, var svälld och röd runt ögonen redan i går och annu mer idag. Brukar vara tecken på att något skit är på gång. Är piggare nu när hon fått sova ut, men lika bra att ta det lugnt en dag. Sonen hostade och snorade, men skulle till skolan.. Antagligast eftersom han skulle ha med sig kompis hem idag.. Fast han såg pigg ut bortsett från hostattackerna.


Ingen mer än Camilla som har några fina minnen att förtälja?? Stackars er....  

Idag ska jag se om jag hinner scanna in några fina bilder på min första stora kärlek och mitt bästa hästminne!

Skriver

Kerstin

Av Kerstin - 16 februari 2011 19:12

Snön yrde när hästarna skulle ut i morse.. Det yrde ännu mer mitt över dagen. STORA flingor, lätta som tur va. Så dagen har bestått av skottning, skottning och lite mer skottning... Som tur är så hade jag bra hjälp på eftermiddagen.

  Lite lek hinner man alltid med

 

I det vita landskapet..

   

Undra vart man ska lägga snön i fortsättningen

Pållarna fick gå in innan de själva valde att gå in.

 

Lite mys!

En lustig sak med Pepzi är att hans ena öra alltid ställer sig upp när det är kallt ute... Skumt!

 

Skriver

Kerstin

Av Kerstin - 16 februari 2011 12:40

Var inne och läste Carinas underbara blogg och hon skrev om lycka. Då kom jag som så många gånger ihåg mitt absolut bästa och lyckligaste hästminne.

Min älsklingsponny hade flyttat ner till södra Sverige med vår dåvarande ridskolechef (som ägde henne). Sorgen var obeskrivelig. Men så kom sommaren och ett glatt gäng åkte på ridläger till dennes nya anläggning. Jag hade bunkrat upp med en STOR morotspåse, måste ju vara säker på att "min" Tös kom till mig närjag ropade. Jag kom ut i den stora hagen och såg henne direkt, ropade hennes namn och hon tittade upp direkt. Stod still och stirrade på mig, ungefär som om hon sett ett spöke. Men så kom hon sakta mot mig, ökade på steglängden ju närmare hon kom, gnäggade lite svagt, mer som ett litet mullrande. Väl framme hos mig och den stora påsen med morötter, varav jag höll den största moroten i handen, så stoppade hon sitt vackra huvud mot min mig och där stod vi, jag gråtandes av glädje med ansiktet nertryckt  mellan hennes öron och hon med sin mule tryckt mot min mage. Jag vet inte hur länge vi stod och bara snusade på varandra innan hon överhuvudtaget tittade åt morötterna. Men det är ett av de bästa ögonblicken jag någonsin haft med hästar. Lovar att förgylla detta inlägg med en bild under eftermiddagen. På denna otroligt vackra och absolut bästa ponny som gått på denna jord.   


Vilket är ert bästa minne?? Häst eller inte, spelar ingen roll.

Skriver

Kerstin

*med tårar i ögonen*

Av Kerstin - 15 februari 2011 22:35

Tror Sydney skulle passa bra i det här...

  För att komma till tävlingen klicka HÄR.

Skriver

Kerstin

Av Kerstin - 15 februari 2011 19:34

.. Men man ler ju ganska mycket när man ser den... fniss fniss...



Skriver

Kerstin

Av Kerstin - 15 februari 2011 19:20

... lite för mycket tydligen. En rymning på hela vinter och det var igår OCH så IKVÄLL!!! Vi hade precis ätit middag då grannen ringde; "Dina hästar står här." Grrrr   på med kläder och iväg, grannfrun kom med Prins och jag haffade Sydney, sambon kom och tog ND, som glatt dansade brevid honom, hon är ju läcker när hon trampar och håller på!! Så kom dottern ut och tog över sin Prins medans lilla Lukas hittade hem själv. Suck!! I morgon ska jag trampa ner stolp och höja grinden samt göra en fålla från grinden till stalldörren, så de kommer in i stället för ut på vift. Tur grannen stod ute och rökte, annars vet jag inte vart de stannat. När vi väl fått in dem kom plogbilen i full fart.....

Ibland är de billiga... Så imorgon ska dottern och jag ut och galoppera, galoppera och galoppera tills de inte orkar gå ett steg till... (skojar bara..lite iaf..)

Skriver

Kerstin

Presentation


Livet går i vågor, upp ibland, ner ibland, men även i de brantaste nedförsbackarna så finns det någon liten sak som händer till det positiva. Det är just de sakerna jag ska försöka förmedla, de underbara sakerna som händer runt mig och får mig att må bra.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Länkar

Översätt bloggen

Blogglovin

bloglovin

Skapa flashcards